Keuze maken in lettertypes Voorbeelden kiezen lettertypen

Waarom is de keuze voor een bepaald lettertype belangrijk en welke gevolgen heeft dit voor jouw website. Hoe kies jij de beste typografie voor jouw bedrijf? Recent heb ik een zoektocht gedaan voor een klant naar het juiste lettertype voor haar nieuwe website. Een goed lettertype maakt het verschil voor jouw website en biedt de bezoeker een goede ervaring. Maar waarmee hou je best rekening?

Is de keuze voor een bepaald lettertype belangrijk?

Door de keuze voor een bepaald lettertype geef je uiting aan je huisstijl, waardoor je jezelf kunt onderscheiden van andere bedrijven. Daarnaast is het belangrijk te bedenken welke gevolgen dit heeft voor het gebruik op jouw website. Dus hoe kies jij de beste typografie voor jouw huisstijl en gebruik op jouw website?

In mijn zoektocht naar informatie, bleek deze vraag niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Er zijn diverse factoren waar je rekening mee moet houden. In dit artikel geef ik een aantal handvaten om de uiteindelijke keuze gemakkelijker voor je te maken.

Waar haal je inspiratie vandaan?

Bekijk diverse websites en noteer wanneer je een lettertype tegenkomt dat je aanspreekt. Via de chrome-extensie “Whatfont” kun je gemakkelijk het gebruikte lettertypen op een website achterhalen. Met Fontjoy kun je verschillende combinaties uitproberen voor koppen en bodytekst. Op de site Fontpair kun je een keuze maken uit de voorgestelde combinaties en vindt je informatie terug over de eigenschappen van de verschillende fonts. Uiteraard kun je ook Canva gebruiken om een impressie te maken van verschillende lettertypen.

Welke soorten lettertypen bestaan er?

De meestvoorkomende lettertypen kunnen worden onderverdeeld in schreef = serif of schreefloos = sans serif.

Een schreef lettertype is een meer traditioneel lettertype en wordt vaker gebruikt voor geprinte media. Je herkent ze aan de “pootjes” aan de uiteinde van de letters. Uiteraard zijn er hierin ook veel variaties.

Een sans serif lettertype heeft vaak een strakkere, modernere uitstraling en wordt vaker gebruikt voor (langere) teksten online, aangezien deze gemakkelijker te lezen is.

Daarnaast zijn er nog diverse lettertypen beschikbaar voor accentteksten. Denk hierbij aan handwriting, brushfonts, gothic of scriptfonts.

Lettertype Serif of Sans Serif

Hoe maak je een weloverwogen keuze voor een bepaald lettertype?

Er zijn online zo’n 650.000 verschillende lettertypen beschikbaar, dus hoe maak je hieruit een doordachte keuze? Ga je voor een van de meest gebruikte lettertypen zoals Verdana, Arial of Trebuchet of wil je een lettertype dat perfect aansluit bij jouw huisstijl? Voor beide keuzes valt iets te zeggen.

Veel gebruikte lettertypen – web safe fonts

Het voordeel van een web safe fonts is dat je vrijwel zeker bent dat deze op bijna elk device op dezelfde manier wordt weergegeven. Bovendien hoeven deze fonts niet extern geladen worden, waardoor de laadsnelheid van jouw website optimaal is. Ook zijn deze fonts vaak beschikbaar in andere programma’s die je gebruikt, zoals bijvoorbeeld in correspondentie, mail of facturering. Op deze manier kun je dus overal dezelfde uitstraling geven aan jouw bedrijf. Een groot nadeel is natuurlijk dat je hiermee beperkt bent in jouw expliciete vormgeving. Onderstaand een aantal voorbeelden van web safe fonts:

 

  • Arial
  • Baskerville
  • Bodoni
  • Cambria
  • Courier New
  • Franklin Gothic
  • Garamond
  • Georgia
  • Helvetica
  • Lucida Sans
  • Optima
  • Tahoma
  • Trebuchet MS
  • Times New Roman
  • Verdana

Kiezen voor een lettertype passend bij jouw huisstijl

Waarom is de keuze voor een bepaald lettertype belangrijk en welke gevolgen heeft dit voor jouw website. Hoe kies jij de beste typografie voor jouw bedrijf? Recent heb ik een zoektocht gedaan voor een klant naar het juiste lettertype voor haar nieuwe website. Een goed lettertype maakt het verschil voor jouw website en biedt de bezoeker een goede ervaring. Maar waarmee hou je best rekening?

De keuze voor een lettertype afstemmen op jouw doelgroep?

Lettertypes en de stijl van lettertypes triggeren associaties en emoties bij je lezers voordat de woorden daadwerkelijk worden gelezen. Ga na welke uitstraling bij jouw bedrijf past. Wil je professioneel en deskundig over komen of mag het juist meer persoonlijk zijn. Stem dit goed af op de doelgroep die je voor ogen hebt.

Het is verstandig om wanneer je de keuze voor een bepaald lettertype hebt gemaakt om deze vast te leggen, zodat je altijd over deze gegevens kunt beschikken. Je kunt dit naar wens specificeren in gebruik voor advertenties, in correspondentie, op website en bijvoorbeeld in nieuwsbrieven. Voor mijzelf en voor mijn klanten gebruik ik Canva om de huisstijl vast te leggen, dat maakt het direct visueel.

Hoe maak je best gebruik van een lettertype op jouw website?

De keuze voor een bepaald lettertype draagt bij aan de bezoekerservaring op jouw website. Zorg er voor dat het lettertype goed leesbaar is. Zeker bij grote stukken tekst, moet deze  goed leesbaar blijven. Denk daarbij ook aan de regelafstand; tekst die te dicht op elkaar staat leest niet prettig. Maar ook teveel afstand is niet fijn. Ook het kleurgebruik van jouw teksten is bepalend; lichte letters op een witte achtergrond zijn moeilijker leesbaar.

Je maakt je website voor je bezoekers, dus zorg er voor dat zij de best mogelijke ervaring hebben. Het is zonde als je hierdoor bezoekers (en daardoor conversie) misloopt!

Als laatste nog een aantal tips voor het gebruik van typografie op je website en enkele technische zaken om rekening mee te houden.

Verschillende stijlen en grootte gebruiken voor je lettertypen

Kies voor gebruik op je website twee of maximaal drie verschillende lettertypen (één voor je bodytekst, één voor je koppen en evt. één voor accentteksten).  Gebruik je er meer, dan oogt dit vaak erg onrustig. Serif of sans-serif zijn meestal elegant en goed leesbaar. Voor een website is een grootte voor een bodytekst van 14-20 px optimaal. Bepaal vervolgens welke stijl je gebruikt. Sommige lettertypen bieden daarin uiteenlopende mogelijkheden. Mijn advies is om het gebruik van stijlen te beperken tot normaal (bodytekst) en cursief of vetgedrukt om belangrijke onderdelen in de tekst te accentueren.

TIP: Wanneer je gebruik maakt van veel verschillende tekens, bekijk dan of deze beschikbaar zijn in het door jou gekozen lettertype.

Voorbeelden lettertypen

Het gebruik van lettertypen binnen een (WordPress) website

De meeste sitebuilders en CMS systemen zijn uitgerust met een module om de door jouw gewenste lettertypen in te stellen. Maak hier ook gebruik van! Vaak zie ik nog dat klanten per widget of blok instellingen doen aan teksten op de website. Je loopt dan het gevaar dat wanneer je later het lettertype wijzigt, je overal de instellingen alsnog handmatig goed moet zetten.  Dit kost je veel tijd, energie en frustratie! Start dus vanaf het begin op de juiste manier.

In WordPress maak je hiervoor gebruik van de customizer (via weergave) en selecteert daar het juiste lettertype. Bij het bouwen van de verschillende pagina’s gebruik je de voorgedefinieerde lettertypen, zodat als je deze wijzigt, dit overal correct wordt doorgevoerd.

Typografie als onderdeel van jouw huisstijl

Typografie is onderdeel van de huisstijl en online zichtbaarheid van jouw bedrijf. Hiervoor geldt echter “Zoveel mensen – zoveel wensen” en “Over smaak valt niet te twisten” dus de meningen over het beste lettertype zijn erg verdeeld.

Het is belangrijk dat jouw potentiële klant zicht herkent in jouw huisstijl en vormgeving. Deze moet je dus zo goed mogelijk afstemmen op jouw doelgroep. Monique is de expert in het verbeteren van de online zichtbaarheid voor kleine ondernemers. Wil je daar meer over weten? Neem dan zeker contact met haar op via monique.botermans@ligaro.nl.

Wil jij de huisstijl van jouw bedrijf overal consistent toepassen?

Als Virtual Assistant voor Online Marketing help ik je graag hiermee. Wil je hierover eens van gedachten wisselen, neem dan contact met mij op via telefoon 06-30617743 of per mail monique.botermans@ligaro.nl. Voor meer informatie over Online Marketing ondersteuning, kijk hier.

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support