Je hebt er misschien al wel eens van gehoord; een brandboard – of merkbord. Maar waarom zou je er een (laten) maken? Hoe kan deze behulpzaam zijn voor jouw bedrijf? Misschien heb je al een uitgebreid huisstijloverzicht vanuit jouw vormgever; waarom kies je dan toch voor een brandboard?
Een brandboard als handig hulpmiddel voor de positionering van jouw bedrijf.
Een brandboard is een handig hulpmiddel voor de positionering van jouw bedrijf. Je geeft hiermee op een eenvoudige manier vorm aan de “look en feel” van jouw merk. In een handig overzicht heb je de belangrijkste huisstijlgegevens paraat. Het brandboard is een uitstekende basis voor de opmaak van reclamefolders, social media posts, online trainingen en zelfs je website. Het geeft een visuele impressie van jouw merk, waardoor je gemakkelijk kunt opmaken waar je bedrijf voor staat en wat je online wilt uitstralen.
De Roadmap voor jouw huisstijl.
Een brandboard is een handig en toegankelijk hulpmiddel en geeft in één oogopslag jouw huisstijl weer. Ook als je al een huisstijloverzicht hebt, kan een brandboard handig zijn. Deze is veel handzamer en geeft echt de sfeer rondom jouw merk weer. Je pakt deze er gemakkelijk bij als je aan de slag gaat met de online marketing van jouw bedrijf.
Het ideale brandboard bestaat in ieder geval uit:
- alle logo’s van jouw bedrijf
- de huisstijlkleuren (inclusief kleurcodes)
- de lettertypen die je gebruikt (zie ook mijn blog over keuzes voor een lettertype)
Verder vul je deze aan met:
- foto’s ter inspiratie en om gevoel te geven aan jouw huisstijl
- overige stijlelementen als iconen, bepaalde vormen, accentwoorden etc.
Op deze manier wordt het gemakkelijker om consistent naar buiten te treden. Door steeds dezelfde logo’s, kleuren en lettertypen te gebruiken, ben je herkenbaar voor jouw doelgroep. Bovendien kom je dan professioneler over en herinneren mensen beter jouw merk.
Ook voor teamleden of samenwerkingspartners (zoals een Virtual Assistant) biedt het houvast. Daarom maak ik er standaard een voor mijn klanten; dat schept direct duidelijkheid!
Praktische tips en voorbeelden van een brandboard of merkbord
Om je een indruk te geven hoe een brandboard eruit kan zien, zie je onderstaand twee voorbeelden. Je ziet dat deze in layout niet erg verschillen, maar wel een unieke uitstraling geven aan een merk.
There are three responses to a piece of design
Yes, no, and Wow! Wow! is the one to aim for
Het is handig om je brandboard op een A4-formaat te maken, zodat je deze kunt uitprinten of digitaal ergens kunt opslaan en gemakkelijk kan raadplegen. Bij mij is deze standaard opgeslagen in het Trello-bord van klanten (lees mijn blog wanneer je meer wilt lezen over het werken met Trello).
Bekijk onze Instagram-pagina (ligarosupport) of mijn LinkedIn-pagina om te zien hoe ik ons merk daar online zichtbaar maak; uiteraard met behulp van ons brandboard!
Wil je de huisstijl van jouw bedrijf overal consistent toepassen?
Voor nieuwe klanten heb ik een leuk aanbod waarbij ik o.a. een brandboard voor je opstel. Klik op de knop hieronder om er meer over te lezen.
Wil je weten hoe ik je als Virtual Assistent voor Online Marketing kan ondersteunen, kijk dan hier of neem contact met mij op via telefoon 06-30617743 of per mail monique.botermans@ligaro.nl.