Slimme e-mailmarketing voor kleine ondernemers

Slimme e-mailmarketing tips voor kleine ondernemers

In dit blog deel ik waardevolle inzichten, tips en kennis over e-mailmarketing. Het is een krachtige manier om klantrelaties op te bouwen en je bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Dit blog is een bundeling van verschillende van mijn posts op social media over ‘Slimme e-mailmarketing als kleine ondernemer‘. Zo heb je direct een compleet en helder overzicht over alles wat er komt kijken bij e-mailmarketing. Ik geloof erin dat je daarmee echt impact kan maken bij je doelgroep. Alvast veel succes!

De onderwerpen in dit blog zijn:

Laatste update: 25 september 2024.

E-mailmarketing; kies voor de juiste strategie

E-mailmarketing kent heel veel verschillende toepassingen. Bedrijven gebruiken het ter promotie van producten of diensten, voor aankondigingen van een evenement of als follow-up na aankopen of downloads. Met een e-mailmarketingsysteem kun je berichten personaliseren, vormgeven in je eigen huisstijl en naar specifieke contactgroepen verzenden.

Het grote voordeel?

Jij hebt de controle over je contacten en bepaalt zelf wanneer en aan wie je berichten verstuurt, zonder afhankelijk te zijn van externe platforms. De impact van e-mail is (nog steeds) groot en vraagt altijd om een actie van de ontvanger.

Natuurlijk, e-mailmarketing wordt veel gebruikt, maar als je het op de juiste manier toepast, is het een waardevol hulpmiddel om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Dankzij de relatief lage kosten en de diverse aanbieders is e-mailmarketing ook toegankelijk voor kleine organisaties.

Hoe kies je de beste e-mailmarketing software?

Het kiezen van de juiste e-mailmarketing software is best een uitdaging! De vraag “Wat is een goed mailing- of nieuwsbrief software pakket” is niet eenvoudig te beantwoorden. Jouw keuze hangt af van verschillende factoren en er zijn diverse aanbieders met uiteenlopende voorwaarden en voor- en nadelen om rekening mee te houden. Eerder schreef ik er al een blog over: Email marketing software; de beste keuze voor jouw bedrijf.

E-mail marketing software beste keuze - marketing advies voor zzp

Het verhaal van Floor; een inspirerend voorbeeld

Floor is een enthousiaste loopbaancoach die het liefste andere professionals helpt om hun droombaan te realiseren. Met haar vriendelijke, geïnteresseerde en open houding maakt Floor ook de lastige thema’s bespreekbaar. Haar klanten zijn erg blij met haar hulp en zetten hele concrete vervolgstappen in hun carrière.

Floor is succesvol als coach, maar voelt dat er meer potentie zit in haar bedrijf.

De afgelopen jaren heeft Floor een aanzienlijke contactenlijst opgebouwd in haar e-mailmarketingsysteem. Elke drie weken stuurt zij hen een mail met relevante informatie over werk en leven. Hoewel haar contactenlijst stabiel is, komt er echter maar weinig respons – laat staan nieuwe verkopen – op haar mailings.

Tijdens ons gesprek vertelde Floor vol passie over haar vak. Ik bood aan om enkele mailings van Floor onder de loep te nemen en haar te voorzien van concrete feedback. Bij het lezen van de mails viel mij op, dat de enorme passie van Floor onvoldoende tot uiting kwam.

De e-mails van Floor waren rommelig en vrij zakelijk geschreven en misten een persoonlijke touch (het unieke “Floor sausje”) om een emotionele connectie met haar lezers op te bouwen.

Floor en ik hebben samengewerkt om haar mailings te verbeteren. Zo deelt ze nu vaker haar persoonlijke ervaringen en schrijft over herkenbare situaties voor haar lezers. Ook de ’tone of voice’ van de mails heeft Floor aangepast en past nu veel beter bij wie zij is én is herkenbaar voor haar lezers.

Met mijn hulp stuurt Floor nu met regelmaat een goed gelezen mailing naar haar contactenlijst. Haar e-mails zijn boeiender en ze ontvangt regelmatig lieve reacties van lezers, die zich in haar verhaal herkennen.

E-mailmarketing ontbrekende ingredienten

Vijf tips voor effectieve e-mailmarketing voor jouw bedrijf

Hierboven lees je het verhaal van Floor; een inspirerend voorbeeld van een passioneerde loopbaancoach, die meer impact wilde maken op de lezers van haar nieuwsbrief.

Zij stuurt nu met regelmaat e-mails naar haar contactenlijst, die enthousiast worden gelezen en betrokken reacties opleveren. De band met haar lezers is versterkt en gestaag breidt ze haar contactenlijst verder uit.

Hieronder lees je mijn vijf waardevolle tips waarmee Floor haar e-mailmarketing een welverdiende ‘schop onder de kont’ gaf.

1. Alles draait om emotie en toegevoegde waarde:

In plaats van puur te focussen op verkopen, schreven we de mailings echt gericht op situaties en problemen die spelen bij haar doelgroep. Floor deelde haar eigen ervaringen en voegde blogs toe met onderwerpen die haar klanten écht bezighielden en waar ze iets uit konden leren.

2. Herkenbaarheid is van onschatbaar belang:

Floor en ik werkten aan het consistent doorvoeren van haar huisstijl in alle mails en het ontwikkelen van haar eigen ’tone of voice’; net alsof je met haar in gesprek bent. Door zich persoonlijker en kwetsbaarder op te stellen, zorgde dit voor veel meer herkenbaarheid en betrokkenheid bij haar lezers.

3. Het juiste moment kiezen:

Samen ontdekten we de beste tijd om haar nieuwsbrieven te verzenden, door te experimenteren met verschillende dagen en tijden. We verzamelden data hierover en keken naar de beste open- en klikratio’s.

4. Responsieve mailings:

Veel mailberichten worden enkel gelezen op een mobiele telefoon en daarom zorgden we ervoor dat haar e-mails zowel op desktop als op mobiele apparaten goed te lezen waren.

5. Een duidelijke Call-to-Action toevoegen:

Elke e-mail die Floor nu verstuurt, bevat een duidelijke ‘vervolgstap’ voor de lezers. Zij verwijst bijvoorbeeld naar een blog, doet een oproep voor een mogelijke inschrijving voor een webinar of promoot haar nieuwste aanbod.

Wil je tips lezen over hoe je jouw online aanbod promoot? Lees dan mijn eerdere artikel Effectieve e-mailmarketing: hoe introduceer jij jouw (online) aanbod? Je ontdekt er de unieke combinatie tussen jouw website, social media en e-mailmarketing. 

E-mailmarketing contactenlijst beheren

Maak je contactenlijst weer springlevend

Je bent al een aantal jaar ondernemer en hebt hard gewerkt aan het opbouwen van een waardevolle contactenlijst in je mailingsysteem. Supergoed bezig! 💪

Maar laten we eerlijk zijn: hoe actief en betrokken zijn deze contacten nog? Als je al wat langer bezig bent met e-mailmarketing, merk je waarschijnlijk dat de respons afneemt. Mails worden minder vaak geopend en het aantal klikken op een link zijn sterk verminderd.

Als dit gebeurt, is het tijd om je contactenlijst onder de loep te nemen en op te schonen.

Waarom?! Het geeft je een veel beter beeld van wie écht geïnteresseerd is in wat je te zeggen hebt. Want wat heb je aan contacten die nooit meer een e-mail van je openen? En vaak betaal je er ook nog eens voor.

Je kunt het rigoureus aanpakken door contacten die een X-periode geen mails meer hebben geopend direct te verwijderen. Of je waagt er een laatste mail aan (of 2) om de interesse te peilen. Reageren contacten hierop, dan heractiveer je ze. Zo niet, dan kun je verwijder je ze. Op deze manier creëer je een waardevolle e-maillijst met betrokken contacten.

Waarom het updaten van je contactenlijst van cruciaal belang is

Door een opruiming en nauwkeurige analyse van de statistieken van je e-mails, krijg je inzicht in de interesses van je lezers. Zo kun je je e-mailcampagnes beter afstemmen en een waardevollere lijst met contacten opbouwen. Want wat heb je aan een contact dat nooit meer je e-mails opent?

Op dit moment ben ik samen met een klant bezig met zo’n opruimactie van haar contactenlijst. Het is best spannend, want we gaan binnenkort behoorlijk wat contacten verwijderen 😯. Maar door dit te doen, krijgen we een veel realistischer beeld van wie echt betrokken is.

Privacy e-mailmarketing en AVG

AVG en E-mailmarketing

Ondertussen ben je al goed op de hoogte van de kracht van email marketing om (potentiële) klanten te bereiken en sterke relaties op te bouwen. Maar hoe zit het met de wetgeving rond e-mailmarketing en de privacy van contacten in jouw e-mailmarketingsysteem? Wat zijn de verplichtingen en welke rechten hebben contacten?

Misschien niet het allerleukste en gemakkelijkste onderwerp, maar wel belangrijk om rekening mee te houden.

Hieronder lees je de belangrijkste zaken rondom AVG, privacy, wetgeving en e-mailmarketing. Hiermee bouw je klantrelaties op zonder de privacy van je contacten in gevaar te brengen.

Heldere toestemming

De AVG wetgeving schrijft voor dat er sprake moet zijn van heldere toestemming. Je moet duidelijk en in eenvoudige taal uitleggen waar je precies toestemming voor vraagt en transparant zijn over de gegevensverwerking in de privacyverklaring.

  • Welke gegevens verwerk je?
  • Waarom doe je dit?
  • Wat is de juridische grondslag?
  • Hoe lang bewaar je de gegevens?

De toestemmingseisen zijn vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig.

(Double) opt-in

Je vraagt expliciete toestemming voor het toesturen van informatie via een aanvinkvakje (= opt-in). Wanneer je vervolgens een mail stuurt met een bevestigingslink, waarmee de aanmelding nog bevestigd moet worden, dan gaat het om een double opt-in. Een double opt-in is (nog) niet verplicht, maar bewijst wel heel concreet de expliciete toestemming van een contact en filtert er bovendien de ongeldige e-mailadressen uit.

Toestemming nieuwsbrieven

Formeel gezien is het niet toegestaan om contacten automatisch toe te voegen aan een nieuwsbrieflijst. Ook na een download van een gratis weggever of aanmelding voor een gratis webinar, heb je expliciete toestemming nodig. Je kunt dit ondervangen door in het aanmeldformulier op te nemen dat contacten na aanvraag ook je nieuwsbrief ontvangen. Zorg er dan wel voor dat contacten zich eenvoudig weer kunnen afmelden, mochten ze dat wensen.

Klanten mag je op de hoogte houden van relevant aanbod = gerechtvaardigd belang. Bij soortgelijk aanbod is er dus geen expliciete toestemming nodig. Wel moet er ook hier een eenvoudige afmeldoptie (opt-out) zijn.

Beheren van je contactenlijst

Vraag enkel naar noodzakelijke gegevens bij aanmelding. Wanneer je bijvoorbeeld een webinar organiseert, is het vragen naar een telefoonnummer niet nodig; enkel naam en mailadres zijn dan voldoende. Geef contacten ook altijd de optie om zich eenvoudig (liefst in 1 klik) af te melden van jouw mailings. Plan regelmatig een opschoonactie (zie hierboven) in van je e-mailmarketingsysteem en verwijder de uitgeschreven contacten en onnodige lijsten.

Gevolgen en sancties

En wat gebeurt er, als je je niet aan de regels houdt?

Je krijgt een melding bij de autoriteit persoonsgegevens en dat kan leiden tot een boete. Bovendien krijg je een melding bij de leverancier van je e-mailmarketing pakket. Daardoor komen jouw berichten vaker in de spam terecht. Het is belangrijk om spaarzaam te zijn met je contactenlijst en geen onnodige informatie door te sturen.

Authentiek ondernemen op jouw manier online zichtbaarheid vergroten

Til e-mailmarketing naar een hoger niveau!

De mogelijkheden voor e-mailmarketing zijn erg uitgebreid en je weet vast, dat het veel meer is dan alleen maar het verzenden van een nieuwsbrief. E-mailmarketing is een krachtige tool om je bedrijf te laten groeien en je doelgroep te bereiken op een persoonlijke en impactvolle manier.

E-mailmarketing systemen stellen je in staat om een e-mailfunnel of marketingfunnel in te richten. Dat is een serie van automatische opvolgmails, die in gang worden gezet na een concrete actie door een (potentiële) klant. De vervolgstappen stem je af op de fase waarin je klant zich bevindt, zodat deze zo goed mogelijk aansluit bij zijn of haar interesses. Wil je hier mee over lezen? Bekijk dan mijn blogartikel: Je klantreis in kaart brengen en moeiteloos klanten aantrekken.

Zet doelacties in voor jouw e-mailmarketing

Zelf ben ik erg enthousiast over de mogelijkheid voor het inzetten van ‘doelacties’ in je e-mailmarketing funnel. Met doelacties kun je contacten op een slimme manier door jouw marketingfunnel leiden (en bijvoorbeeld bepaalde stappen laten overslaan). Afhankelijk van het e-mailmarketingpakket dat je gebruikt, zijn er verschillende mogelijkheden. Zo stuur je nog gerichtere vervolgmails.

  • Een doelactie is handig voor webinars. Als contacten zich slechts enkele dagen voor het webinar aanmelden, wil je niet dat ze irrelevante, eerder verzonden e-mails ontvangen. Dankzij doelacties sla je deze automatisch over.
  • Na aankoop beëindig je automatisch bepaalde funnels. Klanten hebben geen behoefte aan mailberichten van aanbod dat ze al hebben aangekocht. Doelacties zorgen ervoor dat je communicatie op de juiste plaats eindigt.
  • Je kunt ook een doelactie inrichten en contacten opnieuw aan een automatisering toevoegen, als je nieuwe mails hebt toegevoegd ter opvolging. Zo voorkom je dat contacten dezelfde e-mails twee keer ontvangen.

Contacten segmenteren op basis van tags

Ook het toekennen van ’tags’ aan contacten is erg handig, om zo contacten die bijvoorbeeld op een bepaalde link in een funnel hebben geklikt of een bepaalde video hebben bekeken, eruit te filteren. Je kunt deze contacten dan nog specifieker opvolgen. Start een nieuwe salesfunnel op of neem persoonlijk contact met hen op.

Integratie met andere softwarepakketten

Afhankelijk van welk e-mailmarketing pakket je kiest, zijn er mogelijkheden voor koppelingen met andere systemen.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • Een koppeling met je webinar software zodat de opvolgmails gestroomlijnd verlopen.
  • Je afspraken koppelen aan een boekingskalender en deze opvolgen via je e-mailmarketing pakket.
  • Bestellingen opvolgen van je webshop of reminders sturen voor een openstaand winkelmandje
  • Of een koppeling met je betaalsysteem of boekhoudpakket.
Online zichtbaarheid unieke combinatie; wat is de kracht?

De kracht van online zichtbaarheid

De kracht van online zichtbaarheid is voor mij een combinatie van een actuele website, e-mails die met plezier gelezen worden en consistent zichtbaar zijn op de juiste socialmediaplatforms.

Als je deze goed inzet in jouw bedrijf, versterken ze elkaar en ontstaat er een wisselwerking tussen de drie. Je creëert voldoende contactmomenten, bouwt een waardevolle relatie op en wekt daarmee vertrouwen bij je doelgroep!

Hoe ben jij bezig met deze drie pijlers in jouw bedrijf? Heb jij voldoende focus op je website, e-mailmarketing en social media? Ik geloof echt dat daarin de kracht zit van online zichtbaarheid.

Mijn rol als Online Marketing Partner voor kleine ondernemers

Voor klanten is het eerste wat ik doe de website, e-mailmarketing (of klantcontact) en social media onder de loep nemen. Zo breng ik de verbeterpunten in kaart. Belangrijk daarbij is om rekening te houden met de doelgroep, maar ook zeker met de klant zelf. Als jij als ondernemer niet achter de aanpak staat, heeft deze niet het gewenste effect.

In mijn rol als Online Marketing partner ondersteun ik je op gebieden waarin je zelf minder sterk bent of die je simpelweg niet graag doet. Ik neem met plezier het technische aspect van je over, maar help je ook graag met het finetunen van teksten en de creatieve vormgeving. Lees hier meer over mijn aanbod.

Doelen slimme e-mailmarketing

Doelen bepalen voor je e-mailmarketing

Als je e-mailmarketing serieus neemt, weet je dat het veel meer is dan alleen maar nieuwsbrieven verzenden. Het is een krachtige tool om je bedrijf te laten groeien en je doelgroep te bereiken op een persoonlijke en impactvolle manier.

Of je nu:

  • een groei in je klantenbestand nastreeft
  • meer leads wil genereren
  • je merkbekendheid wil vergroten
  • of je expertise wil delen

E-mailmarketing kan het voor je doen. Maar, om echt het maximale uit je e-mailmarketing inspanningen te halen, is het stellen (en opvolgen) van duidelijke doelen een absolute must!

 

Een goed gepland e-mailmarketing doel:

  • Geeft richting: Het vertelt je welke (kleine) acties je moet ondernemen om je doel te bereiken.
  • Meet succes: Het laat je weten of je op de goede weg zit en wat wel of niet voor je werkt.
  • Stimuleert actie: Het motiveert je om consequent en strategisch te handelen.
  • Creëert focus: Het helpt je om je inspanningen te concentreren op wat echt belangrijk is voor jouw bedrijf.

Dus, welke doel(en) wil jij bereiken met jouw e-mailmarketing? Is het je maandelijkse nieuwsbrief naar een breder publiek sturen, een speciale aanbieding promoten of je nieuwe online cursus lanceren?

Klaar om je e-mailmarketing te verbeteren en behoefte aan een betrouwbare rechterhand?

Vraag een gratis kennismaking aan:
Bel me op 06-30617743
of mail naar monique.botermans@ligaro.nl.

Ik bespreek graag met je hoe ik jouw bedrijf online kan laten stralen, op een manier die bij jou past! 

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support