Social media inzetten bedrijf blogartikel

Basisprincipes voor het optimaal inzetten van social media voor zzp of klein bedrijf

Tijdens gesprekken met mede-ondernemers komt vaak het onderwerp social media ter sprake. Ik merk dat zzp’ers en kleine ondernemers twijfelen over hoe ze best social media inzetten voor hun bedrijf.

  • Hoe zet je social media in passend bij jouw persoonlijkheid en behoeften?
  • Welke platformen zijn geschikt voor jouw product of dienst?
  • Hoe zorg je ervoor dat je consistent blijft posten?
  • Wat kun je doen om jouw bereik te vergroten?

In dit blog geef ik je antwoord op deze vragen en meer. Gebruik het als handig naslagwerk, inspiratiebron en praktisch stappenplan voor jouw social media marketing als kleine ondernemer.

Consistent online zichtbaar zijn op social media; hoe begin je eraan?

Allereerst is het belangrijk om je doelgroep goed te begrijpen. Onderzoek wat jouw klanten nodig hebben, welke problemen ze ervaren en zorg ervoor dat jouw dienst daarop aansluit.

Vaak is het nuttig om je klantreis in kaart te brengen, zodat je moeiteloos klanten gaat aantrekken.

Realiseer je dat dit proces veel tijd en energie vraagt. Maar het levert ook ontzettend veel op, wanneer je het vervolgens gebruikt om consistent zichtbaar te blijven op je website, social media en in nieuwsbrieven en blog. Ik ben sterk overtuigd van de wisselwerking tussen deze kanalen, als je ze op de juiste manier en authentiek toepast.

Door consistentie bouw je vertrouwen op, laat je expertise zien en creëer je waarde in jouw aanbod. 

Online zichtbaarheid unieke combinatie; wat is de kracht?
Blog social media effectief inzetten voor je bedrijf

Wat is je belangrijkste doel om social media in te zetten voor je bedrijf?

Voordat je aan social media marketing begint, is het cruciaal om je belangrijkste doel voor ogen te hebben. Wil je meer naams- of productbekendheid opbouwen? Wil je meer of nieuwe klanten aantrekken? Streef je ernaar jouw groep volgers uit te bouwen of meer verkeer te genereren naar je website?

Voor effectieve social media marketing heb je doorzettingsvermogen en geduld nodig.

Het draait naar mijn mening vooral om het opbouwen van een relatie met je doelgroep en niet zo zeer om directe verkoop. Het is belangrijk om eerst een vertrouwensband op te bouwen. Dit bereik je door authentiek en jezelf te zijn op social media, waardoor jouw doelgroep je beter leert kennen. Mensen doen immers zaken met mensen!

Persoonlijk vind ik dat als je social media inzet voor je bedrijf, je er ook voor 200% achter moet staan. Kies enkel voor deze strategie als je ervan overtuigd bent dat het voor je werkt en je bereid bent er (dagelijks) tijd en energie in te steken.

Social media platform kiezen voor je bedrijf

Hoe kies je het juiste social media platform voor jouw onderneming?

Wanneer je duidelijk voor ogen hebt wat je online wilt uitstralen, je goed je doelgroep kent en weet met welke uitdagingen ze worstelen, dan kun je een weloverwogen keuze maken voor het juiste platform. De beslissing op welke sociale netwerken je jouw bedrijf zichtbaar maakt, wordt voornamelijk bepaald door je doelgroep. Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de socialmediakanalen waar jouw doelgroep actief is.

Ook het type diensten/producten dat je aanbiedt, business to business = B2B of business to consumer = B2C, speelt een rol. Daarnaast houd je rekening met het doel van social media marketing, zoals je bij stap 1 hebt bepaald

Social media platformen en keuze maken

Hoe maak je een contentplanning en ben je stralend en consistent zichtbaar?

Zelf heb ik gemerkt dat het heel behulpzaam is om een planning te maken voor je post. Ik verzamel al mijn ideeën voor content op een Trello-bord, zodat ik bijna nooit zonder inspiratie zit. En als ik echt geen inspiratie heb, dan pak ik de inhaakkalender van Frankwatching erbij. Met een glimlach kom ik dan vaak wel tot leuke content 😊.

Stap 1: Maak een mindmap met relevante onderwerpen voor je socials

Maak een mindmap met alle mogelijke onderwerpen waarover je kunt schrijven. Denk ook aan de verschillende diensten van jouw bedrijf. Maak vervolgens clusters per categorie of dienst.

Bijvoorbeeld:
Dienst 1:
Onderwerp 1
Onderwerp 2 etc.

In mijn geval:
Social Media

  • Contentplanning
  • Welke kanalen?
  • Hoe tekstinhoud?
  • Tips vormgeving

Stap 2: Bepaal het doel van je posts en hoe je deze inzet op social media

Wat verwacht je van je lezers?

  • Zoveel mogelijk bereik
  • Verkeer naar je website
  • Engagement en interactie
  • Videoviews
  • Verkoop

En hoe ga je deze content verwerken? Ga je informatie delen, een artikel schrijven over hoe je een bepaald probleem aanpakt of ben je meer van het entertainen.

Stap 3: Ga aan de slag met je content voor je social media kanalen

Richt je aandacht op je klant en schrijf over uitdagingen waar zij mee worstelen. Zoek de interactie op door vragen te stellen. Wees niet terughoudend met het delen van persoonlijke verhalen, met een subtiele link naar je product of dienst. Schrijf over klantervaringen, geef een kijkje achter de schermen, zet een product in de kijker of maak gebruik van storytelling.

Zoals gezegd, wees niet bang om je persoonlijkheid te laten zien en je af en toe kwetsbaar op te stellen. En ook succes mag je vieren natuurlijk 😉.

Wissel ook zeker de vorm van je posts af; soms gebruik je een standaardbericht (afbeelding met tekst), maar probeer ook zeker eens een poll, carrousel of zelfs videopost. Kies wat bij je past en varieer!

Stap 4: Maak een concrete planning hoe je social media inzet voor je bedrijf

Jouw contentplanning maakt inzichtelijk welke content je waar en wanneer verspreidt. Het werken met een planning geeft je rust en focus. Maak hiervoor dus tijd vrij in je agenda. Voel zelf aan wat haalbaar is qua frequentie. Wees lief voor jezelf en zorg dat het realistisch is; leg de lat dus niet te hoog. Bedenk ook welke manieren passend zijn bij jouw persoonlijkheid. Kies niet voor een videopost als je je daar absoluut niet comfortabel bij voelt. Zo houd je het uiteindelijk vol om daadwerkelijk en met regelmaat te posten.

Breng variatie aan in de tijdstippen en dagen waarop je post. Zo krijg je een steeds beter beeld van wanneer je doelgroep actief is.

Stap 5: Plan je posts in met behulp van een tool of rechtstreeks op het platform

Zoek naar een handige en passende manier om je planning in vast te leggen. Zelf werk ik graag met Trello, maar een planning in Excel of je (digitale) agenda kan natuurlijk ook.

Vervolgens gebruik je een tool als Meta Business, Publer, Hootsuite of Buffer om je post te plannen, of je stelt ze direct in via het betreffende socialmediakanaal. Ook Canva heeft inmiddels een handige planningstool.

Content schrijven en social media inzetten voor je bedrijf

Maak gevarieerde content die past bij jou en je doelgroep

De allereerste stap in online zichtbaarheid is DURF! Ga het gewoon doen, ook al is het een uitdaging voor je. Stap uit je comfortzone en sta open voor groei. Experimenteer met wat wel en niet voor je werkt. Durf ook te variëren in content; dit houdt jouw content boeiend.

Zorg voor een goede opbouw van je teksten en taalgebruik dat bij jou en je persoonlijkheid past. Voeg altijd een passende call-to-action toe aan je post. Wat wil je dat de lezer vervolgens doet?

Een handig hulpmiddel voor het verbeteren van teksten is ChatGPT. Je kunt ook mijn tips lezen over de opbouw van teksten (vooral voor blog, maar ook toepasbaar voor social media).

Zorg ervoor dat jouw visuals aansluiten bij de huisstijl van je bedrijf en je goed herkenbaar bent. Een handige tool voor het vastleggen van jouw huisstijl is een brandboard.

Meten social media acties voor je bedrijf

Meet welk effect jouw social media strategie heeft

Vooraf heb je heldere doelstellingen geformuleerd rondom aantal volgers, aantal reacties, inschrijvingen voor events, verkopen etc. Op deze manier kun je achteraf meten of je deze doelen hebt bereikt en, indien nodig, bijsturen.

De meeste social media platformen bieden inzicht in de statistieken. Ik houd bij hoeveel views, reacties en comments mijn posts ontvangen. Verder maak ik het aantal volgers en connecties inzichtelijk. Hiervoor geldt; meer volgers is niet altijd beter, denk vooral aan kwalitatieve volgers en connecties die echt iets voor je kunnen betekenen.

Welke acties kun je inzetten voor meer bereik via Social media?

Succesvol zijn op social media kost tijd, focus en volharding. Er zijn echter wel een aantal technieken die je kunt inzetten om je bereik te vergroten.

  • Gebruik hashtags; bepaal vooraf welke hashtags relevant zijn. Per platform is het gebruik van hashtags verschillend, informeer je dus goed vooraf.
  • Netwerk uitbreiden; zorg dat je de juiste mensen leert kennen en ga actief naar hen op zoek. Belangrijk daarbij is dat je een waardevolle band met hen opbouwt en deze relatie onderhoudt.
  • Reageren op post van anderen; dit kan ook een boost geven aan je online zichtbaarheid, mits je het respectvol en op een authentieke manier doet.
  • Video’s of Live gaan; video’s zijn booming en een goede manier om je persoonlijkheid te laten zien. Vaak moet je voordat je ermee start wel over een drempel heen stappen.
  • Adverteren; het gaat te ver voor dit artikel om betaalde advertenties hier te behandelen, maar weet dat dit een mooie mogelijkheid is om bijvoorbeeld je event of nieuwe aanbodgericht onder de aandacht te brengen.

Aan de hand van bovenstaand stappenplan kun je bepalen hoe jij social media optimaal en succesvol inzet voor jouw bedrijf. Zo bouw je een band op met je doelgroep, ontstaat er een sterkere connectie met bestaande klanten en trek je moeiteloos nieuwe volgers aan.

Ik ben benieuwd met welke acties jij eerst start. Laat het me weten per mail monique.botermans@ligaro.nl.

Ontdek hoe ik je kan helpen jouw online aanwezigheid te versterken?

Merk je dat het toch lastig is om consequent aan de slag te gaan met jouw social media? Heb je behoefte aan een stok achter de deur, zodat je echt content gaat maken? Ik help je graag! Neem gerust contact met me op, zodat ik je meer kan vertellen over de mogelijkheden.

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support