Effectieve e-mailmarketing voor jouw bedrijf

Effectieve E-mailmarketing: onderscheidend met focus op je lezer

E-mailmarketing is een effectieve strategie om je te onderscheiden van anderen en jouw unieke aanbod te promoten bij je doelgroep. Door e-mailmarketing juist in te zetten, bouw je een connectie en vertrouwen op bij je doelgroep.

In dit artikel ontdek je de unieke combinatie tussen jouw website, social media en e-mailmarketing. Ik geef je ook enkele concrete tips voor een succesvolle e-mail campagne en je krijgt een idee van de verschillende toepassingen.

Als coach, trainer of adviseur wil je de kracht van digitale marketing optimaal inzetten; dus doe er je voordeel mee!

De krachtige combinatie van website, social media en e-mailmarketing

Om op een herkenbare en passende manier online zichtbaar te zijn, zorg je ervoor dat alle online kanalen met elkaar verbonden zijn. De uitstraling van jouw website klopt met die op social media en komt op een aantrekkelijke manier terug in jouw e-mailmarketing.

Door op jouw unieke manier aanwezig te zijn, trek je klanten aan die bij je passen en bouw je een waardevolle relatie met hen op. Laat zien dat je begrijpt waarmee ze worstelen en biedt een logische oplossing. Zet daarbij jouw lezer centraal!

Door een juiste combinatie van website, e-mailmarketing en social media bouw je aan een sterke marketingstrategie en versterken de verschillende onderdelen elkaar.

loslaten en werk uitbesteden aan Virtual assistant

Hoe vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf met je website, e-mailmarketing en social media?

Als ondernemer snap je dat je niet zonder een website kunt, waar meer informatie te lezen is over jou, je diensten en je expertise. Op social media wil je diezelfde boodschap verspreiden en zo in contact komen met jouw doelgroep. Wanneer je eenmaal de interesse hebt gewekt van potentiële klanten, wil je hen vervolgens actief benaderen via e-mailmarketing. Daarom zorg je ervoor dat zij zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief, webinar of live event of bijvoorbeeld een gratis e-book kunnen downloaden.

Op deze manier kun je je online zichtbaarheid vergroten, je merk versterken, je doelgroep beter bereiken en uiteindelijk je bedrijf laten groeien. 

E-mailmarketing; wat houdt het in en wat zijn de voor- en nadelen?

E-mailmarketing stelt je in staat om een authentieke relatie op te bouwen met je doelgroep. E-mailmarketing biedt een directe manier om in contact te komen met je potentiële klanten en regelmatig waardevolle informatie met hen te delen. Je kunt deze informatie exact afstemmen op het gedrag en de behoefte van je doelgroep. Een E-mailmarketing systeem helpt je om dit effectief in te zetten. Meer lezen over: Hoe je de beste keuze maakt voor email marketing software voor jouw bedrijf.

Nadelen:

  • Onderscheidend zijn; hoe val je op tussen alle mails in een inbox
  • Berichten verdwijnen in de prullenbak en/of worden niet gelezen

Voordelen:

  • De contactenlijst heb je ‘in eigen beheer’ en je kunt deze naar eigen wensen specificeren.
  • Jij bepaalt wat, je wanneer en aan wie verstuurt! Je bent daarbij niet afhankelijk van bijvoorbeeld het algoritme van social media.
  • Je hebt meer inzicht in de behoeften van je lezers; waarop wordt doorgeklikt, wat wordt er bekeken. Daardoor kun je mailings veel beter afstemmen op jouw publiek met hun unieke interesses en voorkeuren.
  • De impact van mail is veel groter dan die van social media. Lezers moeten een vervolgactie nemen op jouw mail (en niet enkel doorscrollen).
  • E-mail is bovendien sterk ingeburgerd en onmisbaar in onze maatschappij.
  • Het is daarnaast een goed middel voor relatiebeheer. Als iemand al klant is, bestaat er een grotere kans op vervolgaankopen en je kunt klanten gemakkelijk op de hoogte houden van nieuwtjes.

Vijf tips voor het effectief inzetten van e-mail marketing

  1. Ga voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Je hebt veel meer aan een mailinglijst met betrokken lezers. Zorg er dus voor dat je lijst vooral bestaat uit contacten die echt interesse hebben in wat jij doet. Zij zullen mogelijk op termijn iets bij je aankopen of je bij anderen aanbevelen.
  2. Bekijk wat de beste timing is voor het verzenden van jouw mail. Je komt erachter door op verschillende dagen en tijden je mailing te verzenden en vervolgens de data (openingspercentages, klikratio etc.) te vergelijken.
  3. Zorg ervoor dat jouw mailings responsive zijn en dus zowel op een desktop als mobiele weergave goed te lezen zijn.
  4. Maak gebruik van een duidelijke call-to-action (=vervolgstap). Wil je iemand verwijzen naar een recent blog, laten inschrijven voor een gratis webinar of wil je jouw nieuwe aanbod onder de aandacht brengen?
  5. Bewaak en evalueer de resultaten van jouw mailings. E-mail marketing tools helpen je om data gemakkelijk te analyseren. Denk hierbij aan wat het daadwerkelijk heeft opgeleverd, maar ook aan de betrokkenheid van jouw doelgroep. Hoe vaak worden jouw mailings gelezen, hoeveel wordt er doorgeklikt en hoe groeit jouw e-maillijst? Op deze manier kun je eenvoudig bijsturen waar nodig.

Hoe integreer je e-mail marketing succesvol voor je online zichtbaarheid?

Er zijn verschillende manieren waarvoor je als coach, trainer of adviseur e-mailmarketing kunt inzetten. Denk maar eens aan:

  • het aanbieden van een e-book en het versturen van je gratis weggever
  • het organiseren van een webinar of live-event
  • of het opzetten van een meerdaagse challenge
  • het gebruiken van landingspagina’s voor je specifieke aanbod + opvolging

Daarmee is e-mailmarketing een krachtige manier om een waardevolle relatie met je doelgroep op te bouwen. Hieronder lees je meer uitleg over de verschillende vormen.

 

Tips en toepassingen e-mailmarketing

Het aanbieden van een e-book / gratis weggever

Je kunt een e-book schrijven over een onderwerp dat relevant is voor je doelgroep en waarin je waardevolle informatie, tips en inzichten deelt. Om toegang te krijgen tot het e-book, vraag je bezoekers om hun e-mailadres achter te laten. Op deze manier bouw je een e-maillijst op van geïnteresseerden, die openstaan voor verdere communicatie.

Zorg ervoor dat je e-book van hoge kwaliteit is en dat de inhoud waardevol en interessant is. Hiermee vergroot je de kans dat mensen je blijven volgen en je expertise waarderen.

Het organiseren van boeiende webinars afgestemd op je doelgroep

Organiseer een webinar over een onderwerp dat aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep. Vraag mensen om zich vooraf in te schrijven met hun e-mailadres om deel te nemen. Dit stelt je in staat om direct contact met hen op te nemen en hen waardevolle informatie te sturen. Zorg ervoor dat je webinar interactief en waardevol is, zodat de deelnemers geïnspireerd raken en meer van je willen leren.

Een uitdagende challenge om meer betrokkenheid te creëren

Een challenge is een kortdurende, intensieve periode waarin je je doelgroep uitdaagt om een specifieke actie te ondernemen. Dit kan variëren van het implementeren van nieuwe gewoonten tot het behalen van specifieke doelen. Een challenge biedt niet alleen waarde en motivatie voor je doelgroep, maar het stelt je ook in staat om een gevoel van gemeenschap en betrokkenheid te creëren. Experimenteer ook zeker eens met een meerdaagse video-challenge!! 

De challenge promoot je vervolgens via je website en social media kanalen en  je vraagt aan deelnemers om zich aan te melden met hun e-mailadres. Tijdens de challenge kun je regelmatig e-mails sturen met tips, aanmoedigingen en waardevolle informatie. Op deze manier bouw je een sterke band op met je doelgroep en vergroot je de kans dat ze klant bij je worden.

Het gebruik van landingspagina’s voor specifieke aanbiedingen 

Landingspagina’s zijn krachtige tools in je online marketingstrategie, vooral wanneer je specifieke aanbiedingen wilt promoten. In tegenstelling tot reguliere webpagina’s zijn landingspagina’s ontworpen met één doel voor ogen: conversie. Dit kan bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief, het downloaden van een gratis weggever of het doen van een aankoop zijn. Ook dit is een handige strategie om contactgegevens te verzamelen en waarop je vervolgens e-mailmarketing succesvol kunt toepassen.

En dan? Hoe doe je een actieve opvolging van leads?

Het opvolgen van leads is een belangrijk onderdeel van e-mailmarketing. Zodra iemand zijn e-mailadres heeft achtergelaten, stuur je regelmatig waardevolle content, updates over je diensten en specifieke aanbiedingen. Een handig hulpmiddel daarbij is het toevoegen van tags aan de contactinformatie, waardoor je contacten eenvoudig segmenteert.

Focus daarbij op de verschillende stadia van de klantreis en pas je communicatie daarop aan. Voor nieuwe leads kun je bijvoorbeeld informatie delen die hen helpt je beter te leren kennen. Warme leads ‘verleid je met gerichte aanbiedingen en mogelijkheden voor samenwerking. Door leads actief op te volgen vergroot je de kans dat ze uiteindelijk klant bij je worden.

Meer lezen over het nut van het in kaart brengen van je klantreis, waardoor je moeiteloos (de juiste) klanten aantrekt?

Nog wat laatste tips over effectieve e-mail marketing

  • Maak gebruik van aantrekkelijke en responsive e-mail sjablonen.
  • Zorg dat je goed op de hoogte bent van de interesses en behoeften van je doelgroep.
  • Voeg een pakkend onderwerp toe en zorg voor een overzichtelijke opmaak en heldere call-to-actions.
  • Personaliseer je uitnodigingen en maak gebruik van exclusieve aanbiedingen voor deelnemers.
  • Verstuur aankondigingsmails / herinneringen vlak voor het webinar.
  • Maak een follow-up na het webinar met opnames, FAQ en vervolgaanbod.
  • Check, check, dubbelcheck je e-mailcampagne voor verzending. Stuur jezelf altijd eerst een testmail en test automatiseringsstromen vooraf uit.
  • Experimenteer om het beste tijdstip van verzenden te vinden voor jouw doelgroep.
  • Maak liefst gebruik van een (double) opt-in en zorg dat je in orde bent met de AVG.

Voor de gevorderde e-mail marketeer

  • Segmenteer je e-maillijst en stuur gerichte e-mailberichten op basis van specifieke gedragingen van je contacten (bijv. specifieke dienst of iemand heeft de pagina “Over mij” bekeken).
  • Ga na waarin jouw publiek is geïnteresseerd en richt daar je e-mailmarketing op in.
  • Bedenk een strategie om het aantal contacten op je e-maillijst verder te laten groeien.
  • Monitor de respons op je campagnes; Wat is het openingspercentage en de doorklikratio en hoe is de conversie?
  • Probeer eens een A/B test uit en achterhaal wat het beste voor je werkt.
  • Schoon regelmatig je contactenlijst op, zodat je een mailinglijst met betrokken contacten overhoudt.

Effectieve e-mailmarketing is ontzettend belangrijk voor het succesvol promoten van jouw online coaching of training.

Door jouw website, social media en e-mailmarketing op de juiste manier te combineren en gebruik te maken van concrete tips zoals het opbouwen van e-maillijsten, het voeren van effectieve e-mailcampagnes, het creëren van geautomatiseerde funnels en het promoten van webinars, kun je jouw doelgroep effectief bereiken en betrekken.

Ga aan de slag en ontdek hoe e-mailmarketing jouw online business naar nieuwe hoogten kan brengen!

Ben je een beginner en wil je een vliegende start met e-mailmarketing? Lees dan mijn blog ‘Hoe start je met e-mailmarketing?’

Benieuwd naar hoe ik je kan helpen met e-mailmarketing?

Als Virtual Assistant en allround expert op het gebied van Online marketing help ik zzp-ers, coaches en adviseurs bij het inrichten en vergemakkelijken van hun Online marketing. Ik heb ervaring met verschillende e-mailmarketing systemen waaronder Mailerlite, Active Campaign/Mailblue en LaPosta.

Kun jij wel wat hulp hierbij gebruiken? Tijdens een (digitale) kennismaking vertel ik je er graag meer over!

Telefoon: 06-306 177 43
E-mail: monique.botermans@ligaro.nl

Op LinkedIn lees je meer over mijn achtergrond en werkervaring.

Tot snel!

Online marketing | Business Support | Monique Botermans | Ligaro Support