De kracht van online marketing als coach een Virtual Assistant inzetten

Regelmatig spreek ik andere ondernemers over het aantrekken van klanten. Vaak verwijs ik dan naar de basisprincipes uit de neuromarketing. Het geeft je praktische inzichten waarmee je eenvoudig grip krijgt op hoe je leads en klanten beïnvloedt. Veel ondernemers zijn zich onvoldoende bewust van de impact van kleurgebruik, vormgeving, taal, opmaak e.d. op je marketing. Door de basisprincipes van neuromarketing toe te passen, verbeter je eenvoudig zelf je marketinginspanningen.

Hoe zorg jij ervoor dat jouw bedrijf eruit springt in een zee van duizenden boodschappen?

Neuromarketing biedt inzicht in hoe het menselijk brein werkt, en geeft daarmee de tools om je marketingstrategie effectief in te richten en af te stemmen op je doelgroep. Gebruik de basisprincipes uit de neuromarketing om je online aanwezigheid te versterken en écht verbinding te maken met je doelgroep. Zo verhoog je – ook als kleine zelfstandige – de effectiviteit van je marketinginspanningen.

Met 35.000 keuzes per dag is het een uitdaging om op te vallen in de zee van boodschappen die jouw doelgroep dagelijks overspoelt. Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap écht blijft hangen?

Wat is Neuromarketing?

Neuromarketing is een manier van onderzoek doen naar het menselijk brein (zie ook deze definitie van neuromarketing). Het helpt je om te begrijpen waarom mensen bepaalde keuzes maken, zodat je je marketing hierop kunt afstemmen.

Denk bijvoorbeeld aan hoe kleuren, beelden, en taal ons onbewust beïnvloeden bij het maken van beslissingen. Een eenvoudig voorbeeld: wanneer je een product ziet dat omringd is door de kleur rood, ervaar je vaak een gevoel van urgentie, wat aanspoort tot het nemen van actie. Deze kennis uit de neuromarketing stelt je in staat om je marketing zo te ontwerpen dat het direct aansluit bij de behoeften en verlangens van je klanten.

Door de inzichten uit de Neuromarketing handig toe te passen, versterk je als kleine ondernemer jouw online aanwezigheid op website, e-mailmarketing en social media. Jij bent onderscheidend van de rest!

De kracht van online marketing als coach een Virtual Assistant inzetten

Hoe pas je de basisprincipes uit neuromarketing toe als ondernemer?

Neuromarketing is gebaseerd op het idee dat ons brein grotendeels op de automatische piloot werkt bij het nemen van beslissingen. Om de aandacht te pakken van je doelgroep en deze vast te houden moet je flink je best doen en hen subtiel sturen richting de gewenste actie. Maak daarbij handig gebruik van lay-out, kleuren, foto’s, visuals en vormgeving.

Een bezoeker van jouw website of lezer van jouw nieuwsbrief of social media post is op zoek naar een snelle en goede oplossing voor zijn probleem. Laat zien in je teksten, dat je het probleem van de lezer begrijpt en biedt een passende oplossing. Zorg ervoor dat de weg naar jouw aanbod zo eenvoudig mogelijk verloopt en wees je op elk moment van de klantreis bewust van de behoefte van jouw klant.

Hoe de werking van ons brein onze keuzes beïnvloed

Hier lees je een korte introductie over de werking van het menselijk brein; het geweldige machientje in je hoofd. Onze hersenen sturen alle functies in ons lichaam en ons denken aan. Het brein wordt vaak onderverdeeld in drie delen; de hypocampus, de neocortex en het lymbisch brein.

Ons brein is in staat om snel een boodschap te verwerken. Veel daarvan gebeurt onbewust op basis van de automatische piloot (= de hypocampus).

  1. De allereerste is de hypocampus en deze stuurt alle belangrijke lichaamsfuncties aan en werkt voornamelijk op de automatische piloot. Gelukkig maar, want om elke lichaamsfunctie en elke ademhaling apart aansturen, is een hele klus! Dit gedeelte van ons brein reageert onmiddellijk op externe prikkels en gevaren, maar schakelt dus ook graag over op standje ‘automatisch’. Je moet oprecht moeite doen en opvallen om dit deel te prikkelen, maar wel belangrijk, want dit deel van je hersenen bepaalt vaak of het de moeite is om actie te ondernemen.
  2. Daarnaast is er het lymbisch brein, dat de basis vormt van onze emoties. Dit deel van onze hersenen richt zich op verbinding met anderen en onze gevoelens daarbij. Heel krachtig als je dit deel van het brein weet te activeren en positief inzet voor je marketing. Keuzes worden namelijk bijna altijd gemaakt vanuit een bepaald gevoel (en vertrouwen).
  3. En als laatste (en meest complexe) heb je de neocortex ofwel je ratio. Onze ratio bepaalt onze gedachten, redeneert en maakt de uiteindelijke keuzes. Het ratio spreek je aan door duidelijke, authentieke en volledige informatie te verstrekken.

Door bewust het juiste deel van het brein te prikkelen, doorbreek je bepaalde automatische denkpatronen en zal iemand gemakkelijker overgaan tot actie. Dit principe wordt dus gebruikt in de Neuromarketing.

De werking van ons brein

Neuromarketing toegepast in je marketingteksten

Door bepaalde woorden in teksten te gebruiken roep je – vaak onbedoeld – bepaalde aannames op. Wanneer je doelgroep zich herkent in jouw manier van spreken, zijn ze eerder geneigd om jouw woorden te overwegen of te geloven. Wees je dus bewust van de ‘Kracht van Taal’ en maak er slim gebruik van!

Het gebruik van positieve en actiegerichte woorden zoals “ontdek,” “verbeter,” en “geniet” kan een gevoel van opwinding en nieuwsgierigheid opwekken en leiden tot een hogere betrokkenheid. Woorden die schaarste of urgentie suggereren, zoals “exclusief” of “beperkt aanbod,” motiveren de lezer om sneller actie te ondernemen

Hieronder een aantal concrete tips:

  • Trek de aandacht: Gebruik een prikkelende openingszin, die direct de aandacht van jouw doelgroep grijpt. Het gebruik van positieve en actiegerichte woorden zoals “ontdek,” “verbeter,” en “geniet” wekken een gevoel van opwinding en nieuwsgierigheid op en leiden tot een hogere betrokkenheid.
  • Frustraties blootleggen: Laat zien dat je de pijnpunten van je klant begrijpt door concrete voorbeelden en storytelling. Zo creëer je een emotionele connectie met je lezer en laat je zien dat je begrijpt waar deze mee worstelt. Durf je daarbij ook kwetsbaar op te stellen.
  • Verlangens aanwakkeren: Gebruik positieve woorden en schep een positief toekomstbeeld. Verbeeld de ideale uitkomst en laat hen voelen hoe jouw aanbod hen dichter bij hun doelen brengt. Stel retorische vragen en laat lezers in hun hoofd al “ja” zeggen op jouw aanbod.
  • Activeer je lezer: Creëer urgentie of exclusiviteit door FOMO te gebruiken, bijvoorbeeld met termen als ‘mis niets’, ‘speciaal voor jou’ of ‘de laatste tickets’ te gebruiken. Zorg dat de eerste stap naar actie eenvoudig en duidelijk is.

Geef concrete informatie en zorg dat je teksten vlot leesbaar zijn in een stijl die bij jou en bij je klant past. Maak de weg voor de bezoeker zo kort en eenvoudig mogelijk met duidelijke teksten, navigatie en knoppen. Kies bewust voor positieve woorden en schep een positief toekomstbeeld. Gebruik daarbij bijv. woorden als “beste”, “waardevol”, “prachtig”, “slim etc.

Onderscheidend zijn in je marketing

De combinatie van Neuromarketing, opmaak en vormgeving

Neuromarketing komt het beste tot zijn recht als je het combineert met een slimme opmaak en je goed nadenkt over vormgeving passend bij jouw doelgroep. De manier waarop je pagina is ingedeeld, welke kleuren je gebruikt, en hoe je jouw teksten visueel presenteert, beïnvloeden allemaal de manier waarop je boodschap wordt ontvangen.

Zowel op je website als in e-mailmarketing en je socials heb je veel mogelijkheden om de vormgeving aan jouw huisstijl aan te passen. Zet hierbij ook de basisprincipes van Neuromarketing in en maak de beslissing voor je klanten eenvoudiger.

 

Hieronder een aantal concrete tips:

  • Kleurgebruik: Wees je bewust van de kleuren die je gebruikt en welke emoties deze oproepen. Wist je bijvoorbeeld dat de kleur blauw vaak wordt geassocieerd met vertrouwen?
  • Het gebruik van afbeeldingen: Ook afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van Neuromarketing en helpen bij het opbouwen van een band, het oproepen van een bepaalde emotie en het versterken van jouw merk. Maak handig gebruik van foto’s en laat de ogen naar jouw aanbod kijken of laat een persoon ernaar wijzen.
  • Vermijd keuzestress en kies in je boodschap steeds voor 1 helder doel of licht de belangrijkste, of meest gekozen optie uit.
  • Maak je aanbod scanbaar door bijvoorbeeld koppen en opsommingstekens te gebruiken.
  • Wees zuinig met afleiding: Bewegende plaatjes, contrasterende kleuren, veel knoppen en wisselende lettertypes zorgen voor afleiding. Houd het design clean en ruimtelijk (= voldoende witruimte), zodat de boodschap duidelijk aankomt. Kies enkel voor een contrasterende kleur button voor een ‘call to action’. Daar mag de aandacht naartoe gaan.
  • Bewijskracht: Zorg voor reviews met ervaringen van jouw klanten. Dat schept vertrouwen. Ook het tonen van certificaten, keurmerken en bijv. diploma’s kan daaraan bijdragen.

De kracht van Neuromarketing voor je website, e-mailmarketing en social media

Neuromarketing voor je website

Je website is vaak het eerste contactpunt met potentiële klanten. Door de Neuromarketing principes toe te passen, zorg je direct voor een onvergetelijke eerste indruk.

  • Zorg ervoor dat jouw website gebruiksvriendelijk is ingericht en hanteer een duidelijke lay-out en opmaak.
  • Beperk het aantal kliks tot het minimale en geef je aanbod concreet weer. Zorg voor klantverhalen en testimonials als sociale bewijskracht en om vertrouwen te wekken.
  • Maak gebruik van de psychologie van kleuren en selecteer passende afbeeldingen. Sluit daarbij zoveel mogelijk aan op de behoeften en verlangens van je doelgroep.

Eerder schreef ik al over het belang van SEO voor je website en over Conversieoptimalisatie.

Neuromarketing voor je e-mailmarketing

E-mail is een krachtig kanaal, maar hoe zorg je ervoor dat jouw e-mails goed worden geopend en gelezen? Optimaliseer je e-mailmarketing met behulp van Neuromarketing.

  • Gebruik een pakkende onderwerpregel voor jouw mail. Onderzoek wijst uit dat e-mails met een emotionele trigger veel vaker worden geopend. Gebruik bijvoorbeeld woorden als “ontdek” of “uniek” of “speciaal aanbod voor jou”.
  • Ook hier is de opmaak en lay-out belangrijk. Houd het overzichtelijk en leesvriendelijk.
  • Besteed aandacht aan de inhoud van je teksten. Start met een pakkende kop en gebruik een concrete ‘call to action’. Bouw een band op met je lezer en maak daarbij gebruik van storytelling.

Neuromarketing voor social media

Social media draait om pakkende en visuele content die snel de aandacht trekt. Het is dus belangrijk om direct de juiste prikkel te geven, die maakt dat de lezer verder leest.

  • Maak gebruik van pakkende en persoonlijke foto’s of visuals. Een gezichtsuitdrukking zegt meer dan 1.000 woorden en roept emotie op.
  • Zet de headline in voor een korte en krachtige, nieuwsgierigmakende openingszin.
  • Zorg dat je consistent en herkenbaar bent en maak een plan voor je social media.
Onderscheidend zijn in je marketing

Neuromarketing is een uitgebreid vakgebied

Zoals aangegeven zijn dit slechts de basisprincipes voor het toepassen van Neuromarketing voor jouw kleine onderneming. Neuromarketing omvat nog veel meer.

Denk maar eens aan hoe grote bedrijven bijvoorbeeld eye-tracking software inzetten bij het onderzoeken van reacties op advertenties of productverpakkingen. Of het gebruik van Heatmaps om te bepalen waar de ogen van een websitebezoeker als eerste naar toe gaan. Ook zijn er geavanceerde technieken met elektroden en huidgeleiding, die de reacties van de hersenen vastleggen.

Hoe gebruik je neuromarketing als ondernemer? – Conclusie

Neuromarketing maakt het verschil tussen een kleine ondernemer of coach die opvalt en een die verloren gaat in de massa. Neuromarketing is meer dan een trend; het biedt wetenschappelijk onderbouwde strategieën om je marketing te verfijnen en meer impact te maken.

Laat zien waarin jij uniek bent en doe het op JOUW manier! Zorg ervoor dat het brein geactiveerd wordt en leg een oprechte, authentieke verbinding met je lezer. Dat maakt de keuze voor jouw aanbod ‘Super Simpel’!

Niet vergeten: De werking van het brein kun je niet ‘uitzetten’. Bewust of onbewust krijgt een bezoeker van jouw website of lezer van je nieuwsbrief of socials een indruk van je. Laat dus geen kansen liggen en stuur deze bewust in een richting die voor jou werkt!

Meer interessante artikels lezen over neuromarketing?

Wil je meer lezen over de toepassing van neuromarketing? Hier lees je diverse artikelen over dit onderwerp: https://www.frankwatching.com/tag/neuromarketing/

 

Liever samen aan de slag met neuromarketing?

Wil je ontdekken hoe je deze inzichten het best toepast in jouw online marketing? 

Ik denk graag met je mee en help je met het doorvoeren ervan op jouw website, blog, e-mailmarketing of social media.

Leuk om hierover vrijblijvend met je in gesprek te gaan!

Telefoon 06-30717743
Mail monique.botermans@ligaro.nl.

Voor meer informatie over mijn aanbod, kijk hier.

Monique Botermans Virtual Assistant Online Marketing