Blog SEO schrijven ondernemer

Tips voor het schrijven van een SEO vriendelijk blog: Van keywords tot content

Recent vroeg een klant mij om hulp bij het SEO-proof maken van haar blog. Ze vertelde me dat ze regelmatig vastloopt bij het schrijven van nieuwe artikelen, omdat ze niet weet hoe dit in te richten in WordPress en Rank Math SEO. Daarom besprak ik met haar de belangrijkste (technische) onderdelen voor een SEO vriendelijk blogartikel.

Haar vraag inspireerde mij om deze gids met stappenplan te schrijven én ik maakte daarbij een “Checklist voor het SEO Proof inrichten van jouw blog“. Door het toepassen van de stappen in deze checklist, scoor je hoger in de zoekmachines én vergroot je jouw online zichtbaarheid.

Wil jij vrijblijvend mijn “Checklist SEO blog schrijven” ontvangen?
Stuur me dan een mail

De kracht van SEO: Meer bezoekers en klanten

Als kleine ondernemer weet je vast dat SEO (Search Engine Optimization) belangrijk is om hoger te scoren in de zoekmachines. Het schrijven van blogartikelen en deze SEO Proof inrichten is een slimme manier om:

  • meer bezoekers naar je website te trekken
  • jezelf te positioneren als expert in jouw vakgebied
  • een persoonlijke connectie op te bouwen met je lezers

Bij SEO gaat het om zowel de juiste teksten en opmaak, als om de techniek en het gebruiksgemak van jouw website. Als je dit op de juiste manier toepast, scoor je hoger in de zoekresultaten en heb je mogelijk meer bezoekers naar je website.

Bouw een expertstatus op en verbeter de vindbaarheid met bloggen

Als kleine ondernemer is het niet alleen belangrijk om goed vindbaar te zijn op het internet, maar ook om jezelf te positioneren als een expert in jouw vakgebied en te laten zien wie je bent. Het schrijven van blogs kan hierbij helpen. Door regelmatig waardevolle en relevante content te creëren, laat je zien dat je kennis hebt van jouw vakgebied en weet wat er speelt bij je doelgroep. Op deze manier bouw je vertrouwen op bij je lezers en leren ze je al een beetje kennen.

Stap 1 = Slimme strategieën voor het creëren van SEO proof content die impact maakt

Bepalen voor wie je gaat schrijven

Bedenk vooraf altijd goed wie de lezers zijn van jouw blogartikel. Waarnaar zijn ze op zoek (informatie, oplossing voor een probleem of willen zij iets kopen?) en welk taalgebruik hanteren ze? Zorg dus dat je goed op de hoogte bent van wat er speelt bij jouw doelgroep.

Denk ook goed na over het doel van jouw blog. Bied inhoudelijk interessante content en lever daarmee echt een bijdrage voor je doelgroep. Een blog met meer dan 300 woorden wordt door Google gezien als waardevol.

Bepalen waarover je gaat schrijven

Zelf schrijf ik meestal informatieve blogartikelen en ik maak dan altijd vooraf een mindmap op papier. Ik schrijf zoveel mogelijk informatie op over het onderwerp. Ik gebruik daarvoor de vragen wat, wie, hoe, waarom etc.

Als ik echt alles heb opgeschreven – en geordend heb met bullets, nummering, pijlen etc. – dan zoek ik op wat er al over het onderwerp is geschreven. Dit bepaalt of ik echt iets kan bijdragen met mijn blog (en of ik unieke content kan schrijven) en helpt ook al in het bepalen van relevante zoektermen (zie stap 2).

Een handige tool om te gebruiken bij het onderzoeken van je ‘concurrentie’ is MozBar; een Chrome-extensie waarmee je bijvoorbeeld de zoekwoorden kunt bekijken binnen de gevonden pagina.

Mindmap bij SEO blog schrijven ideeën

Stap 2 = Ontdek hoe je met de juiste zoektermen en content jouw doelgroep aantrekt

Zoekwoorden onderzoek doen

Ik ben van mening dat het behulpzaam is om bij elk stuk content dat je schrijft, stil te staan bij je belangrijkste zoekwoorden. Het is dus een continu proces. Elke keer als ik een nieuw artikel schrijf voor mijn blog, doe ik vooraf een kort onderzoek naar relevante zoekwoorden. Eerder schreef ik al hoe je een zoekwoordenonderzoek doet voor jouw website.

Ik maak zoveel mogelijk gebruik van long tail zoekwoorden (= zoektermen die bestaan uit meerdere woorden). Voor dit blog gebruik ik bijvoorbeeld: ‘seo blog schrijven zzp’. Deze zijn vaak veel specifieker en daardoor relevanter voor mijn doelgroep.

Op welke plek gebruik je in ieder geval je zoektermen?

Vermijd overmatig gebruik van zoekwoorden (= keyword stuffing). Je teksten worden daardoor moeilijker leesbaar en komen onnatuurlijk over. Bovendien is keyword stuffing slecht voor je ranking in de zoekresultaten. Gebruik ook zeker synoniemen.

Op deze locaties plaats je in ieder geval je belangrijkste zoektermen (= focus keyphrase):

  • In de meta-beschrijving
  • In de paginatitel (H1)
  • In de URL
  • Als tag
  • Binnen de eerste 25 woorden van je content
  • In enkele koppen in je artikel

Tools voor zoekwoorden

Handig tools voor het bepalen van zoekwoorden voor een blog vind ik Answer the Public – voor inspiratie – en Keyword Tool – omdat je hier eenvoudig het zoekvolume bekijkt – en zo bepaalt welke zoekterm best te gebruiken.

Zoekwoorden onderzoek doen - beter vindbaar zijn - online zichtbaarheid verbeteren

Stap 3 = Aan de slag met je content: meer dan alleen keywords.

Hoe start je met het schrijven van een blog?

Ga aan de slag met het schrijven van de tekst voor het artikel. Heb je nog niet zoveel ervaring? Geen probleem, dit artikel helpt je op weg. Belangrijk is dat je gewoon begint en oefening baart kunst. Schrijf zoals je tegen een goede vriend spreekt, dus informele taal en vermijd jargon. Gebruik actieve en korte zinnen in eenvoudig Nederlands. Humor smile leuk als je dat erin brengt, maar het hoeft niet. Blijf vooral jezelf!

Titel, inleiding en koppen bij een blog artikel bedenken

Een pakkende titel. De titel is het eerste wat mensen zien als ze je blog tegenkomen. Het is dus belangrijk dat deze relevant en inspirerend is. Zorg ervoor dat de titel de lading dekt en dat het de interesse wekt van je doelgroep.

Na de titel is de inleiding het tweede wat mensen lezen. Hier hou je de aandacht van de lezer vast en informeer je over wat ze kunnen verwachten in de rest van het blogartikel. Geef een korte samenvatting en maak duidelijk waarom dit relevant is voor je doelgroep. 

Gebruik signaalwoorden voor een betere leesbaarheid

Maak je teksten beter leesbaar door het gebruik van signaalwoorden, ook wel indicatoren, verbindingswoorden of transitiewoorden genoemd. In dit blog lees je meer over signaalwoorden. Signaalwoorden geven het verband aan tussen zinnen, zinsdelen en alinea’s. Als je ze gebruikt, krijgt je webtekst een betere structuur en begrijpt je lezer de tekst beter. Daardoor zal hij eerder doorlezen.

Zorg voor een passende Call to Action (=CTA)

Wat wil je dat lezers doen na het lezen van het blog? Wat is een logische vervolgstap? Dit kan bijvoorbeeld zijn het inschrijven voor een nieuwsbrief, het delen van het artikel op social media of het contact opnemen met jouw bedrijf. Laat je bezoeker na het lezen van het blog in ieder geval niet ‘zweven’.

ChatGPT is een handige tool voor het creëren van content

Ja, ik weet het… er is al veel over geschreven. Toch wil ik er ook kort wat over vermelden. Want ik gebruik zelf ook ChatGPT bij het schrijven van mijn blogartikelen. Uiteraard niet voor de volledig content, maar vooral als inspiratiebron. Ik vraag bijvoorbeeld aan ChatGPT:

  • Ik ben een Virtual Assitant voor Online marketing en wil een blog schrijven over ‘Hoe schrijf je een SEO proof blog’. Kun je hier een structuur voor opstellen?
  • Schrijf er een aantal pakkende titels bij.
  • Schrijf een samenvatting op basis van deze tekst: …
  • Schrijf een pakkende kop voor deze tekst: …
  • Geef me 10 blogideeën voor mijn website (voeg hier je URL toe).

Spellingscheck

Controleer je spelling en grammatica. Een blog vol taalfouten komt onprofessioneel over en kan afleiden van de inhoud van je blog. Zorg er dus voor dat je je blog zorgvuldig controleert, voordat je deze publiceert.

Stap 4 = De SEO van je blog op orde brengen

De tekst voor je blogartikel is geschreven en nu ben je klaar om deze op jouw website te publiceren. Ook achter de schermen van je website zijn er een aantal zaken waar je dan best rekening mee houdt:

URL, Titel en Meta-beschrijving:

Zorg ervoor dat jouw belangrijkste zoektermen terugkomen in de URL van de pagina. In mijn geval is dat ‘SEO blog schrijven’. Maak je URL’s niet te lang, maar kort en beschrijvend en gebruik 3 tot 6 woorden. Haal onnodige worden als ‘de’, ‘en’, ‘van’ etc. eruit. Zorg daarnaast voor een aantrekkelijke titel van 6 of 7 woorden; die duidelijk omschrijft waar de pagina over gaat.

Voeg per blogartikel een unieke meta-beschrijving toe. Maak deze wervend en geef ook hier duidelijk aan waar de pagina over gaat. Zoekmachines nemen deze meestal over.

Tool voor instellen SEO

Gebruik een plugin als Yoast SEO of Rank Math SEO voor het instellen van de SEO-onderdelen van je blog zoals titel, zoekwoorden, meta-beschrijving en tags. Deze tools geven ook suggesties voor verbeteringen om je blog nog verder te optimaliseren.

Titel en metabeschrijving instellen voor een blog over SEO schrijven

Afbeeldingen

Maak gebruik van visuele content zoals afbeeldingen, infographics en video’s. Hierdoor verbetert vaak de gebruikerservaring en betrokkenheid van je doelgroep. Zorg ervoor dat je alle visuals netjes op de juiste maat maakt. Optimaliseer vervolgens je afbeeldingen voor SEO aan de hand van alt-tags met een keyword en een ‘mooie’/beschrijvende titel.

Structuur van je blog

Gebruik een duidelijke structuur met koppen, subkoppen, alinea’s en opsommingstekens. Dit maakt het overzichtelijk en scanbaar voor je lezers en zoekmachines. Hanteer de juiste kopniveaus in je blogartikelen. Google ziet alleen code en haalt daar context uit. Let op! Er is slechts 1 titel met het kenmerk (H1-tag), voor de rest gebruik je een H2, H3-tag etc.

Gebruik vetgedrukte woorden om aan te duiden wat belangrijk is in je tekst.

Tip: Zelf gebruik ik vaak de handige plugin H-tag. Die geeft aan welke koppen er op een bepaalde pagina worden gebruikt.  

Gebruik plugin H-tag voor koppen SEO proof blog

Linkbuilding

Je kunt met linkjes veel doen om je SEO te verbeteren. Linkjes kunnen verwijzen naar een pagina in je eigen website (intern linken) of naar een andere website (extern linken). Interne links helpen Google de structuur van je website beter te begrijpen. Met externe links verhoog je jouw geloofwaardigheid. Maak in je blog gebruik van zowel interne als externe links.

Stap 5 = Promoot jouw blog als een pro: Kies voor een manier die bij jou past!

Het schrijven van een goede blog is slechts de eerste stap in een succesvolle content marketing strategie. Nadat je jouw blog hebt gepubliceerd, is het belangrijk om het te promoten. Zorg er dus voor dat het wordt gezien door je doelgroep en zo uiteindelijke meer verkeer naar je website brengt!

Kies daarbij voor een manier die bij je past. Promoot je blog, voorzien van een passende visual in jouw huisstijl en geef alvast een aantrekkelijk voorproefje.

  • Deel je blog op de social media kanalen waar je doelgroep actief is, zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, X en Pinterest. Gebruik de juiste hashtags om je bereik te vergroten.
  • Stuur een e-mail naar je contactenlijst met daarin een link naar je blog.
  • Schrijf gastblogs voor andere websites of blogs in jouw niche.
  • Overweeg betaalde advertenties zoals Google AdWords, Facebook Ads of LinkedIn Ads om je blog te promoten.

Stap 6 = Haal het maximale uit jouw blog: evalueer en stuur je content bij

Na het schrijven van een blog is het ook zinvol om de resultaten op te volgen. Je steekt er niet voor niks zoveel tijd en energie in! Afhankelijk van de keuze bij stap 5 bekijk je hoe vaak er doorgeklikt wordt naar het blog. Zo zie je wat wel en niet voor je werkt en kun je toekomstige blogartikelen daarop afstemmen.

Ook raad ik aan op de resultaten van het blog in Google Analytics en Google Search Console te onderzoeken. Lees hier mijn artikel over SEO statistieken meten.

SEO meten als zzp voor betere vindbaarhheid en online zichtbaarheid

De technische kant van blogs: Tips voor een SEO-vriendelijke website

Zoals eerder gezegd is SEO een combinatie van verschillende elementen. Als laatste voorwaarde is het belangrijk dat de techniek van je website in orde is. Is jouw website technisch niet goed in orde, dan zal jouw blog minder gewaardeerd worden door de zoekmachines. Dit vraagt zeker enige technische kennis van websites. Toch zet ik ze hieronder voor je op een rij:

  • HTTPS: Zorg ervoor dat de persoonlijke data van de bezoeker versleuteld wordt. Daardoor is jouw website veiliger in gebruik.
  • Snelheid en laadtijd: Een snelle laadtijd van je blog is belangrijk voor zowel zoekmachines als bezoekers.
  • Responsive design: Een responsive design zorgt ervoor dat je blog goed wordt weergegeven op zowel desktop als mobiele apparaten.
  • URL-structuur: Een goede URL-structuur is belangrijk voor SEO.
  • Sitemap en robots.txt: Een sitemap en robots.txt bestand zorgen ervoor dat zoekmachines je blog beter kunnen vinden en begrijpen.
  • Core Web Vitals: De Core Web Vitals zijn statistieken die de gebruikerservaring van een website meten. Zorg dus voor een positieve gebruikerservaring.
  • Structured data: Structured data maakt het voor zoekmachines makkelijker om je blog te begrijpen.

Meer hierover lees je in mijn blog Verbeter de vindbaarheid in Google van jouw zzp bedrijf of gebruik de Startersgids SEO van Google.

In dit blog kon je lezen hoe je jouw blogartikelen optimaliseert voor zoekmachines. Door de juiste keywords te kiezen, de juiste structuur te gebruiken en deze te promoten, vergroot je de kans dat je blog wordt gevonden door je doelgroep.

Ik maakte een handige checklist met daarin de stappen zoals hierboven beschreven.

Wil je als lezer van dit blog graag de checklist ontvangen? Stuur me dan een mail en ik stuur je de checklist per mail toe!

Door regelmatig waardevolle en relevante content te creëren, die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, vergroot je de kans dat jouw bedrijf gevonden wordt.

Liever hulp bij het schrijven van een SEO proof blogartikel?

Neem contact met mij op via telefoon:
06-306 177 43 of per mail : monique.botermans@ligaro.nl.

Als Online Marketing Partner help ik kleine ondernemers met het inrichten en regelmatig plaatsen van blogartikelen.

Meer gemak voor jou in je online bedrijf! 

Online marketing | Business Support | Monique Botermans | Ligaro Support