Virtual Assistant; What’s in a name?

Ik merk dat de term Virtual Assistant, VA, Virtueel Assistent of Virtual Professional voor veel mensen in mijn omgeving nog erg onbekend is. Als reactie op mijn enthousiaste verhaal hoor ik dan “Ehm, wat ga je doen?!”. Vervolgens leg ik uit dat ik zzp’ers en kleine ondernemers op afstand ondersteuning bied. Ik zorg voor structuur en praktische hulp, zodat de ondernemer meer rust ervaart en taken kan loslaten. Daardoor ontstaat er ruimte voor andere zaken en voor groei.

Toch blijft dit nog steeds wat vaag…

Als VA kan ik ondernemers op diverse onderwerpen ontzorgen. Om het echt te begrijpen, moet je het zelf ervaren. Zo fijn als je als ondernemer ineens niet meer alles alleen hoeft te doen. Je hebt hulp ingeschakeld en dat is heel krachtig!

Alleen ga je snel – Samen kom je verder 😊

Wat doet een Virtual Assistant?

Wikipedia geeft de volgende definitie van een VA: Een virtueel assistent is over het algemeen een freelancer en biedt professionele administratieve, technische of creatieve ondersteuning aan klanten op afstand of vanuit een thuiskantoor.”

Elke Virtual Assistant heeft een eigen takenpakket en specialisatie en daardoor zijn VA’s inzetbaar op uiteenlopende onderwerpen. Jij bepaalt welke taken je uitbesteedt:

  • Zijn het de energievreters?
  • Wil je gaan professionaliseren of groeit jouw onderneming?
  • Zijn er taken die steeds blijven liggen of worden uitgesteld?
  • Of wil je bepaalde onderwerpen uitbesteden, waarvoor jij de kennis niet in huis hebt?

Welke taken kan een Virtual Assistant van je overnemen?

Zoals gezegd heeft elke VA een eigen aanbod / specialisatie en daarom kun je diverse taken uitbesteden. Denk maar eens aan je administratie, office management, online marketing support of het bouwen van een website of online trainingsomgeving. Ook kan een Virtual Assistant je helpen om bedrijfsprocessen te optimaliseren of een evenement te organiseren.

Onderstaand een leuk artikel hierover geschreven door VA School:

De Not-to-do-list: 250 werkzaamheden die je lekker kunt uitbesteden

Welke voordelen heeft het inhuren van een Virtual Assistant?

Het werken met een Virtual Assistant brengt verschillende voordelen voor een bedrijf:

  • Het geeft een bedrijf meer flexibiliteit dan bij een vast dienstverband.
  • Er is geen vaste werkplek en computer nodig.
  • Het is relatief eenvoudig om specifieke kennis en ervaring in huis te halen.
  • Al vanaf enkele uren per week kan een VA jouw bedrijf ondersteunen.
  • Een VA is vaak beschikbaar op projectbasis, incidenteel of structureel.

Ook zie je steeds meer Virtual Assistants die samenwerken, zodat ze op een breed gebied ondernemers kunnen ondersteunen en ontzorgen.

Lees dit artikel als je meer wilt weten over hoe je succesvol werk uitbesteedt aan een Virtual Assistant.

Wat is kenmerkend voor een Virtual Assistant?

Elke Virtual Assistant brengt een eigen pakket aan kennis, ervaring en vaardigheden met zich mee.  Wanneer je een VA inhuurt, is het goed om te bekijken wat jij exact zoekt in een ondersteuner. De meeste VA’s hebben onderstaande typerende kenmerken:

  • Virtual Assistants helpen of ondersteunen graag anderen in hun werk.
  • Vaak zijn ze experts in hun werkgebied en daardoor ook goede sparringpartners voor ondernemers.
  • Meestal zijn ze nieuwsgierig en leergierig en duiken graag in nieuwe materie.
  • VA’s zijn enthousiast en gepassioneerd over waar ze voor staan.
  • Vaak worden ze blij van een veelzijdig takenpakket.
  • Tenslotte zijn ze digitaal vaardig. Ze zijn dus handig met diverse tools en computerprogramma’s.

Zelf ben ik natuurlijk nog “nieuw” in de wereld van Virtual Assistants. Ik ben nog volop de ins en outs aan het ontdekken. Dit o.a. door mijn opleiding bij VA School. Maar ik ben in ieder geval superenthousiast over het fijne netwerk waarin ik ben terechtgekomen! VA’s zoeken elkaar op, delen ervaringen en helpen elkaar vooruit als dat nodig is.

Sinds begin juli 2021 (start van mijn opleiding) heb ik al heel veel nieuwe ervaringen opgedaan. Ik ben geprikkeld door alle mogelijkheden en benieuwd naar het vervolg van mijn ontdekkingsreis…

Update 2023: Ondertussen heb ik mij gespecialiseerd in Online Marketing Support.

 

Ben je benieuwd waarin ik jou kan ondersteunen?

Mijn diensten zijn onderverdeeld in Online marketing support en Business support. Bekijk deze pagina’s voor meer informatie. In een oriënterend gesprek vertel ik je er graag meer over. Neem hiervoor contact met mij op via telefoon 06-306 177 43 of per mail monique.botermans@ligaro.nl. Op LinkedIn lees je meer over mijn achtergrond en werkervaring.

Hopelijk tot snel!

Online marketing & Business Support - Monique Botermans - Ligaro Support