Welke voordelen heeft een ondernemer door te bloggen?
Een blog is dé plek om jouw expertise en passies te delen. Zeker als je het inzet op een manier die bij je past, is het een krachtig hulpmiddel om je online zichtbaarheid te vergroten. Oké, het kost je zeker tijd en energie, maar je zult merken dat het je uiteindelijk ook veel oplevert.
In dit artikel leg ik je de voordelen uit en wil ik je inspireren tot (vaker) bloggen, als je de impact ervan goed begrijpt.
Met bloggen heb je de mogelijkheid om jouw unieke stem te laten horen, je expertise te tonen en een community op te bouwen, die geïnteresseerd is in wat je te zeggen hebt. Je deelt er vrijuit jouw unieke kijk op jouw vakgebied.
Dat bloggen nog steeds zinvol en interessant is, lees je in dit artikel van Ahrefs.com.
Wat zijn kenmerken van een blog?
Een blog, kort voor weblog, is een verzameling van geschreven artikelen die regelmatig op een website worden geplaatst. Zowel particulieren als bedrijven maken gebruik van blogs, die een breed scala aan toepassingen kennen. Denk maar eens aan:
- ‘How to’ stappenplannen
- Lijstjes met ratings (bijv. Top 10)
- Reviews en vergelijkingen
- Gedegen onderzoeken en rapporten
- Persoonlijke verhalen of een kijkje achter de schermen
- Diepgaande artikelen over een bepaald onderwerp met uitgebreide uitleg
- Analyse van trends en ontwikkelingen
Een blog is vaak informeel en toegankelijk, waardoor het mogelijk is om een persoonlijke band op te bouwen met je lezers.
Hoe schrijf je een succesvol blog?
Voor mij draait het allemaal om het schrijven vanuit je eigen passie en perspectief! Een blog moet vooral gericht zijn op de lezer en informatief en inspirerend zijn. Het geeft antwoord op de vragen, problemen en uitdagingen, waar lezers mee te maken hebben. Belangrijk is dat je een bepaald gevoel aanspreekt en de juiste ‘tone-of-voice’ gebruikt.
Via een blog laat je jouw expertise en visie zien en doordat je jouw doelgroep goed kent, biedt je ook echt waarde. Tegelijkertijd krijgt de lezer een beter beeld van de schrijver achter het blog.
Welke voordelen heeft een blog voor jou als kleine ondernemer?
Door regelmatig te bloggen geef je steeds meer richting aan je bedrijf. Het dwingt je om na te denken over de onderwerpen waarover je gaat schrijven en welke toegevoegde waarde dit heeft voor je lezers. Het houdt je scherp en je leert jezelf zo goed kennen.
Vooral wanneer je je richt op onderwerpen waar jij enthousiast over bent, waar je kennis van hebt en waar je passie ligt, bepaal je als het ware de strategie voor jouw bedrijf. Jij bepaalt waarover je schrijft en trekt daarmee de juiste klanten aan.
Net als bij veel andere vaardigheden geldt ook voor bloggen: oefening baart kunst. Het zal je steeds gemakkelijker afgaan, als je dicht bij jezelf blijft.
Door te bloggen groeit jouw kennis, omdat je op zoek gaat naar achtergrondinformatie. Hierdoor neemt je autoriteit als ondernemer toe. Je wordt geloofwaardig en dat zorgt voor vertrouwen bij jouw (toekomstige) klanten.
Hoe maken bedrijven handig gebruik van een blog?
Het hebben van een blog als bedrijf is van onschatbare waarde. Het biedt de mogelijkheid om jezelf als bedrijf te profileren en te laten zien waar je voor staat. Door waardevolle kennis te delen, die relevant is voor potentiële klanten, kunnen zij alvast een indruk krijgen van wat jouw bedrijf te bieden heeft en bepalen of dit aansluit bij hun behoeften.
Een blog fungeert vaak als een aanvulling op een website en voegt meer diepgang en context toe over het bedrijf en de aangeboden diensten. Zo biedt het een uitgelezen kans om een kijkje achter de schermen te geven en waardevolle kennis en informatie te delen, die relevant is voor je doelgroep.
Met een blog kun je de vindbaarheid van je bedrijf aanzienlijk vergroten, je expertstatus benadrukken en zoekvragen van je potentiële klanten beantwoorden. Belangrijk daarbij is dat je het consistent en planmatig aanpakt.
Welke voordelen ondervindt een lezer van een blog?
Er is tegenwoordig een overvloed aan gratis en kwalitatieve informatie beschikbaar, waardoor waardevolle kennis binnen handbereik ligt. Een blog biedt jou als lezer de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier kennis op te doen over een diversiteit aan onderwerpen.
De meeste consumenten doen voordat ze een aankoopbeslissing nemen eerst online onderzoek. Door het lezen van een blog van een bedrijf, is gemakkelijker te beoordelen of de doelstellingen en waarden van het bedrijf overeenkomen met jouw eigen visie.
Ook heeft een blog vaak een mogelijkheid om te reageren of vragen te stellen. Dat is een mooie mogelijkheid om laagdrempelig contact te zoeken met een bedrijf en zo een indruk op te doen!
Hoe optimaliseer je een blogartikel voor de zoekmachines?
Alle tekst geschreven? Wees je er dan van bewust, dat je nog niet klaar bent. Om de vindbaarheid van jouw artikel te vergroten en meer bezoekers te genereren, zorg je ervoor dat alle SEO-instelling goed staan. Hoe je dat doet, lees je in deze praktische gids met stappenplan.
Gebruik relevante zoekwoorden in je tekst, schrijf pakkende titels en meta-beschrijvingen, en voeg interne en externe links toe. Door deze SEO-technieken toe te passen, vergroot je de kans dat je blog hoger scoort in de zoekresultaten en dus beter vindbaar is voor potentiële lezers.
Een blog als hulpmiddel om content te creëren voor social media
Een blog kan dienen als bron van content voor je social media kanalen. Je kunt fragmenten uit je blog delen, infographics maken op basis van je content, of live Q&A-sessies organiseren over onderwerpen die je in je blog behandelt. Op deze manier vergroot je niet alleen je online aanwezigheid, maar ook de betrokkenheid van je publiek. Vergeet ook niet om je nieuwe blog te vermelden in je nieuwsbrief, waardoor je je bereik nog verder vergroot. In dit artikel lees je meer over hoe je social media effectief inzet voor jouw bedrijf.
Daarnaast is je blog een effectief middel om je mailinglijst te laten groeien. Voeg onderaan je blog een inschrijfformulier toe voor je mailinglijst. Het voordeel van een mailinglijst (nieuwsbrieflijst) is dat je deze zelf in beheer hebt en niet afhankelijk bent van een socialmediaplatform. Dit geeft je meer controle over je communicatie met je publiek en versterkt de band met je volgers. Lees meer over hoe je e-mailmarketing inricht voor jouw bedrijf.
Andere manieren van content
Naast blogs zie je tegenwoordig ook andere varianten, zoals een vlog (video blogs) of podcast (audio blogs). Ook deze vormen van content zijn waardevol en kunnen een effectieve manier zijn om je boodschap over te brengen. Het effect en succes is van veel verschillende factoren afhankelijk, nl.:
- Past het bij de ondernemer? Voelt deze zich er comfortabel bij?
- Welke voorkeur heeft de lezer? Luistert deze liever naar content of leest hij/zij liever?
- Waar bekijkt de lezer de content? Is dit op een druk kantoor of juist thuis in een rustige omgeving?
- Wat is de inhoud? Is deze complex of juist laagdrempelig?
Bedenkt dus vooraf welke vorm van content het meest geschikt is voor jouw doelgroep.
De toekomst van bloggen en de komst van nieuwe technologieën
Met de opkomst nieuwe technologieën zoals Ai (kunstmatige intelligentie) is er een nieuw tijdperk aangebroken, dat klopt! Er is veel informatie online op te zoeken en te vergelijken. Heeft het dan nog wel zin om energie te steken in het schrijven van blogartikelen? Hoe val je op tussen alle andere content en wat is de toekomst van Artificial Intelligence?
Het klopt dat er ontzettend veel informatie terug te vinden is, maar ieder vertelt het op zijn of haar eigen unieke manier. Dat maakt dat lezers zich aangetrokken voelen of juist niet. Ik geloof dat computers, tools en bots (voorlopig?) het menselijk stukje creativiteit en authenticiteit niet kunnen vervangen. Daar zit juist jouw kracht! Laat de tools je ondersteunen en focus op het leveren van oprechte, authentieke content. Ben je benieuwd naar mijn ervaringen met ChatGPT, lees dan dit artikel.
Ben je nog steeds niet overtuigd dat bloggen zeer relevant is in de digitale wereld van vandaag. Lees dan dit artikel met blogstatistieken anno 2024. Hier vind je uitgebreide statistieken en analyses die aantonen waarom bloggen van onschatbare waarde is.
Hoe ik mijn klanten help als het om bloggen gaat?
Monique, de tekst voor mijn nieuwe blog staat klaar.
Dat bericht krijg ik regelmatig van mijn klanten. En dat is precies waar mijn passie begint!
Ik ga dan aan de slag en verbeter de tekst grammaticaal, plaats het blog op de website, voorzien deze van pakkende titels, koppen en bijpassende foto’s en afbeeldingen. Uiteraard zorg ik er voor dat de SEO-instellingen goed staan.
Ik vind het belangrijk dat de content authentiek geschreven is en perfect aansluit bij de boodschap en ’tone-of-voice’ van mijn klanten. Daarom leveren mijn klanten altijd zelf de basis voor de teksten. Daarna voeg ik er mijn eigen creatieve touch, het “Monique-sausje” aan toe.
Tekst voor je blog geschreven, en dan…?
Yes, je bent klaar met het schrijven van de teksten voor je blog. Goed gedaan!.
Het schrijven van je blog is slechts het begin! Ontdek nu de cruciale stappen om ervoor te zorgen dat jouw werk opvalt, gevonden wordt en jouw doelgroep blijft boeien.
Realiseer je wel, dat dit slechts het begin is en je na het schrijven nog een aantal belangrijke vervolgacties doet. Zo ben je zeker, dat jouw werk niet voor niets is geweest en dat jouw blog goed gevonden wordt, opvalt en boeiend is voor jouw doelgroep.
Dus pak je pen en start vandaag nog met bloggen!
Zoals je kon lezen is bloggen een handig hulpmiddel om jezelf te positioneren als kleine ondernemer en je online zichtbaarheid te vergroten. Door regelmatig te bloggen, kun je jouw unieke stem laten horen, je expertise tonen en een waardevolle band opbouwen met je lezers. Bovendien biedt het delen van waardevolle content via een blog een effectieve manier om je autoriteit te vergroten, je bedrijf te profileren en nieuwe klanten aan te trekken.
Ik wens je heel veel succes en onthoudt, oefening baart kunst!
Wil jij profiteren van de voordelen van bloggen voor jouw bedrijf?
Ik help je graag, zodat jij waardevolle content kunt creëren, die aansluit bij jouw expertise en passie. Neem contact met mij op via telefoon 013-5832273 of per mail info@ligaro.nl voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Voor meer informatie over Online Marketing, kijk hier.