Een zoekwoorden onderzoek doen is een eerste stap voor een succesvolle online zichtbaarheid van jouw bedrijf. Wanneer je een zoekwoorden analyse hebt uitgevoerd, weet je waarnaar een bezoeker van jouw website op zoek is. Je weet welke termen deze bezoeker gebruikt in zoekopdrachten en kunt daar handig op inspelen, door deze in al jouw content te gebruiken.
Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Het doel van een zoekwoorden analyse, zoekwoordenonderzoek of keyword research is bepalen welke woorden en termen relevant zijn voor jouw product, dienst of bedrijf. Zoekwoorden (of keywords) of een combinatie van zoekwoorden (=zoektermen) zijn de exacte woorden, zinnen en vragen die worden ingetypt in Google om iets op te zoeken. Door middel van zoekwoord onderzoek kom je er achter of de door jou gebruikte zoekwoorden ook de gewenste bezoekers opleveren. Vervolgens kun je deze keywords neerzetten op belangrijke plekken binnen je website of blog, voor een betere vindbaarheid in Google.
Waarom zou je zoekwoorden gebruiken in jouw content?
Waardevolle content delen is vaak een belangrijk onderdeel van je Online marketing strategie. Natuurlijk wil je dan dat deze content goed gelezen wordt door jouw doelgroep. Dat deze aansluit bij datgene waarnaar men op zoek is. Daarom is het noodzakelijk voordat je content gaat schrijven om eerst een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Je kunt dit toepassen voor jouw website, maar ook voor content in een blog of social media posts.
Ook voor SEO optimalisatie is het doen van een zoekwoordenanalyse een belangrijk onderdeel. Wanneer je deze goed uitvoert, ken je de juiste keywords van bezoekers. Door deze correct te gebruiken in jouw (web)teksten, lever je waardevolle content voor bezoekers van jouw website. Jouw content is veel beter afgestemd op jouw ideale klant. Zij zullen daardoor langer op jouw website blijven of doorklikken. Google geeft je dan een hogere SEO autoriteit, waardoor jouw website hoger rankt en laat deze dus eerder zien in de zoekresultaten. Op deze manier wordt jouw bedrijf dus beter gevonden in Google.
Hoe start je met een zoekwoorden onderzoek?
De eerste stap in een zoekwoorden analyse is bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.
- Maak een brainstorm. Pak een leg vel papier en schrijf hier alle woorden op die in je opkomen en met het onderwerp te maken hebben. Je kunt in deze fase ook (potentiële) klanten bevragen.
- Ga op zoek naar synoniemen (gebruik bijvoorbeeld Synoniemen.net en denk ook aan verschillende samenstellingen. Bijvoorbeeld: zoekwoorden onderzoek, zoekwoordenonderzoek, zoekwoordenanalyse, zoekwoorden onderzoek uitvoeren etc. Schrijf zo veel mogelijk termen en samenstellingen van termen op.
- Maak je zoekwoorden niet te breed en gebruik zoveel mogelijk long-tail termen. Dat zijn samenstellingen van meerdere zoektermen, waardoor een zoekopdracht veel specifieker wordt. Het voordeel is dat bezoekers heel gericht op jouw website komen en vaak ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
- Probeer ook de probleemstelling te achterhalen door vraagwoorden te gebruiken zoals hoe, waarom, wanneer etc. Bijvoorbeeld: Hoe voer je best een zoekwoorden onderzoek uit?
- Onderzoek ook hoe concurrenten gebruik maken van zoekwoorden. Je kunt hier o.a. Ubersuggest en SEO Peek (chrome extensie) voor gebruiken.
Gebruik tools zodat je weet welke zoekwoorden te gebruiken
In de tweede fase van je zoekwoorden onderzoek ga je tools gebruiken die laten zien hoeveel er gezocht wordt op bepaalde termen. Dat wordt ook wel zoekvolume genoemd. Daarnaast kun je zien hoeveel concurrentie er op die zoekwoorden zit. Dat geeft een indicatie van hoe groot de kans is dat je hoog in de zoekresultaten van Google eindigt. Ook kun je tools gebruiken die je helpen om aanvullende zoektermen te vinden of om samenstellingen van termen te maken. Onderstaand mijn favoriete tools:
- Ubersuggest: Deze tool geeft heel uitgebreide overzichten over keywords inclusief long-term tails en concurrentie (hoeveel concurrenten gebruiken deze keywords). Je mag gratis drie zoekopdrachten per dag uitvoeren.
- Keywordsurfer: Wanneer je deze chrome-extensie hebt geïnstalleerd zie je bij een zoekopdracht in Google wat het maandelijks zoekvolume is op deze zoekterm. Daarnaast worden er diverse relevante zoektermen met zoekvolumes weergegeven.
- Zoekopdracht in Google: Wanneer je in Google een zoekopdracht intypt, geeft Google zelf ook al diverse zoektermen ter inspiratie of je kunt kijken bij “Mensen vragen ook” of bij “Gerelateerde zoekopdrachten” onderaan de pagina
- Keyword discovery: Deze tool geeft een indicatie van het zoekvolume en geeft relevante andere zoektermen.
- Keywordtool.io: Deze tool geeft een indicatie van het zoekvolume en geeft relevante andere zoektermen.
- Google Trends: Vergelijkt het zoekvolume op verschillende woorden in een bepaalde periode. Zo kun je bepalen welk woord je best gebruikt. Bijvoorbeeld zoekwoorden onderzoek of zoekwoorden analyse
- Answerthepublic: Hiermee maak je een woordspin met allerlei relevante zoektermen en zoekvragen rondom een bepaald zoekwoord. Ook handig voor inspiratie. Je kunt dagelijks één gratis zoekopdracht uitvoeren.
- Keywordsheeter.com: Deze tool geeft een uitgebreide lijst met zoekwoorden inclusief long-tail termen bij een bepaald zoekwoord.
Als het goed is heb je nu een uitgebreide lijst met zoektermen en ken je de beste opties om te verwerken in jouw (web)teksten.
Ben je klaar als je zoekwoorden onderzoek is afgerond?
Ik ben van mening dat het behulpzaam is om bij elk stuk content dat je schrijft stil te staan bij je belangrijkste zoekwoorden. Het is dus een continu proces. Je kunt Google Analytics en Google Search Console gebruiken om de resultaten van jouw inspanningen op te volgen. Op deze manier is het ook gemakkelijk om bij te sturen als dat nodig blijkt.
Verder is het zinvol om minimaal 1x per jaar opnieuw een volledig zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Je ontdekt dan of zoektermen nog steeds relevant zijn en ziet wat jouw concurrenten doen.
Zoekwoorden onderzoek doen en SEO optimalisatie
Het doen van een zoekwoorden onderzoek is zoals gezegd een eerste stap om de vindbaarheid van je website te verbeteren. De zoektermen die hieruit komen gebruik je o.a. in je content, voor je titels en koppen en in je meta-beschrijving. Daarnaast zijn er nog andere factoren die bepalen of een website succesvol rankt: denk daarbij o.a. aan de techniek van een website, linkbuilding en user experience. Dit alles samen bepaald jouw domeinautoriteit en werkt door in hoe goed jij uiteindelijk scoort in de zoekresultaten.
Wil jij beter online gevonden worden?
Als Virtual Assistant en allround expert op het gebied van Online marketing help ik zzp en kleine ondernemers met het verbeteren van de online zichtbaarheid van hun bedrijf. Heb jij zelf niet de tijd of kennis om hiermee aan de slag te gaan, dan help ik je graag, al vanaf enkele uren per week.
Wil jij weten hoe ik dat doen? Neem contact met mij op via telefoon 06-306 177 43 of per mail monique.botermans@ligaro.nl voor een oriënterend gesprek. Op LinkedIn lees je meer over mijn achtergrond en werkervaring.
Hopelijk tot snel!